3.2

Himlen är oskyldigt blå

Det är sommar och året är 1975. Martin har gått ut andra året på gymnasiet och lämnar betongen i stan för ett sommarjobb på Sandhamns exklusiva seglarrestaurang i skärgården. En helt ny värld öppnar sig för Martin. Han möter den stora kärleken och blir samtidigt omhändertagen av seglarrestaurangens chef Gösta, en playboy i centrum av den svenska societeten. Men bakom den glamorösa fasaden i skärgårdsidyllen döljer sig en helt annan verklighet. Innan Martin riktigt förstår vad som hänt befinner han sig mitt i en av de största skandalerna i svensk kriminalhistoria.

Originaltitel Himlen är oskyldigt blå
Regissör Hannes Holm
Manus Hannes Holm
Genre Kriminalare, Drama, 2010-tal
Skådespelare Bill Skarsgård, Peter Dalle, Josefin Ljungman, Amanda Ooms, Björn Kjellman, Adam Pålsson, Rasmus Troedsson, Annika Olsson, Peter Engman, Gustave Lund, Stig Engström, Elin Klinga, Leif Andrée, Erik Johansson (II)

hsimpson
2019-04-18
Inledningen är oförlåtlig.
Zebulonm
2018-03-19
Helt okey. Skön nostalgitripp...
2017-10-23
2017-09-15
Så fruktansvärt less på den här typen av svenskfilm, som jag tidigare har skrivit, finns den här obehagliga skuggan över svensk film som lyser igenom allt. Det är jättemånga filmer som har denna obehagskänslan, speciellt så kallade svenska komedier.
2017-07-02
Väldigt spretig och jag har svårt att känna för huvudrollen. Dalle är dock väldigt bra.
smichael
2017-02-09
Snygg 70-talskänsla rakt igenom och en lysande prestation av Dalle. Dock är det överlag en väldigt spretig film då det stundtals är en riktig kalkon (vad hände med manus?) och stundtals en småmysig sommarfilm om att växa upp. Tråkigt skrivna kvinnoroller. En stabil tvåa.
larsen1976
2016-04-09
Penisshock haha
Sarakin76
2016-03-21
Likte i utgangspunktet filmen men noe amatørmessig over deler av manus. +3.
Albion
2016-03-10
Filmen inleds med ett osedvanligt osmakligt övertramp som på något vis sätter agendan för filmen, något som blir svårt att tvätta bort. Efterhand framtonar en annan klang som känns mycket fräschare och det landar så småningom i en ganska hygglig film. Inblandningen av Ted Gärdestad känns dock som ett mindre helgerån. Betyget blir en 3; a
AlbinWesley
2015-05-22
Hyfsat hygglig berättelse om att invigas i vuxenvärlden, typ. Lite hafsig också, men en trevlig film tycker jag allt ändå.