Himlens hjärta

När vi möter Lars och Susanna har paret varit gifta i tjugo år. De älskar varandra högt och har tillsammans skapat en trygg och lycklig tillvaro med välbetalda jobb, ett stort hus, varsin bil och en dotter som snart flyttar hemifrån. Lika lyckligt och komfortabelt har livet utvecklat sig för Susannas bästa väninna Ann och hennes man Ulf, som också de kan se fram emot att snart få fira sin tjugo åriga bröllopsdag. Under en av deras parmiddagar berättar Susanna en historia om en kollega som varit otrogen. Historien om dennes otrohet framprovocerar reaktioner som ger upphov till en våldsam äktenskaplig uppgörelse mellan de båda paren.

Originaltitel Himlens hjärta
Regissör Simon Staho
Manus Peter Asmussen, Simon Staho
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Mikael Persbrandt, Lena Endre, Jakob Eklund, Maria Lundqvist, Ingemar Carlehed

Skapad 2019-12-05 av crawler
Känns det inte som att det löper en himmel- och hjärtfetisch genom den svenska filmbranschen? Som om producenterna har en inbördes tävlan om vem som kan hitta på den mest förvillande lika filmt...   Läs mer »

2018-02-27
Blä, blä, blä, mycket snack liten verkstad..
carls
2015-08-18
Sex-sju år senare är den plötsligt bättre.
Hypostas
2013-05-16
Mycket bra. Stark trea. Jag borde gå på teater istället för att se på film känner jag, då jag ofta föredrar den här typen av svenskspråkiga kammarspel framför de engelskspråkiga audiovisuella spektakel som jag annars brukar plåga mig igenom.
Xenox
2013-05-04
Bra skådespelare, men filmen var tyvärr alldeles för tråkig.
Mikka
2012-02-07
Det här är ett lågmält drama som hålls uppe av dialogen och karismatiska skådespelare. 3-
NtoNW
2011-10-09
Det mycket bra skådespeleri, men detta är inte en "riktig" film i mina ögon. En film måste kunna vara mer spännande visuellt. Detta kunde nästan ha varit radioteater, men då hade förstås de uttrycksfulla ansiktena gått förlorade. Nå, det slutar på en lagom svensk nivå, mest tack vare skådespelriet.

2011-09-12
Inte alls dum, missade en del av inledningen vilket (nästan) hindrar mig från att betygsätta.
Ola_Schubert
2010-07-14
Det är känslosamma Ensembel- och kamardramer som svenska skådespelare är bäst på. Jag har dock länge varit trött på dem, men nu vaknade i alla fall lusten till igen. Skådepeleriet är verkligen utmärkt. Jag kunde inte låta bli att engagera mig i den banala historien. Dock kunde intrigen blivit ännu bättre, men den är inte dålig för det. Filmen ligger mellan en mycket stark trea och en mycket svag fyra. Pga den banala intrigen som inte utnyttjade alla intressanta möjligheter så får det bli en mycket stark trea i betyg.
Ihsahn
2010-07-14
Fina skådespelarinsatser lyckas tyvärr inte rädda en historia som till sin uppbyggnad är ganska banal och förutsägbar, om än gestaltad på ett intressant sätt. Men när det handlar om äktenskapskriser föredrar jag att se scener ur ett.

2010-07-03
4 skådespelare i hela filmen, väldigt bra skådespelare, men filmen blir ganska lång tråkig för det ända dem gör är att prata. Blev en besvikelse, för hade förväntat mig lite mer av så bra skådespelare.