Himmel och helvete

En affärsman hamnar i ett svårt dilemma. Han är beredd att offra sin förmögenhet då hans son kidnappas, men upptäcker att kidnapparna tagit fel och har tagit chaufförens son...

Originaltitel Tengoku to jigoku
Alternativ titel High and Low, Heaven and Hell
Regissör Akira Kurosawa
Manus Hideo Oguni, Eijirô Hisaita, Ryûzô Kikushima, Akira Kurosawa, Hayakawa Shobo
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 60-tal
Skådespelare Toshirô Mifune, Takashi Shimura, Kyôko Kagawa, Tatsuya Mihashi, Yutaka Sada, Nobuo Nakamura, Isao Kimura, Tatsuya Nakadai, Tsutomu Yamazaki, Takeshi Katô, Yûnosuke Itô, Jun Tazaki, Minoru Chiaki, Masahiko Shimazu, Eijirô Tôno, Kin Sugai, Yoshio Tsuchiya

Skapad 2019-10-29 av
När en affärsmans son kidnappas är pappan beredd på att offra allt för att få tillbaka sin son. Det visar sig att kidnapparen har tagit fel barn, nämligen chaufförens son och frågan är hur m...   Läs mer »

NEDERVETIL
2019-09-20
Wow! snacka om att jag missat denna film när jag såg den första gången för 30 år sedan, när jag såg den igen idag är det en av mina favoriter beträffande Kurosawa!!!
Zebulonm
2018-11-16
Riktigt bra.
Strongbow
2017-06-27
Det här var en film helt i min smak. Flera dimensioner som vävs samman i visuell perfektion (dans-scenen på klubben!). Det moraliska dilemmat går över i en spännande noir-deckare och den underliggande samhällskritiken är precis lagom subtil. Snyggt herr Kurosawa.
tänkpådöden
2016-12-27
Suverän på alla sätt. Den första Kurosawa-film som verkligen engagerat mig. Såg "De sju samurajerna" och insåg (ännu en gång) att jag verkligen inte gillar krigs- eller samurajfilmer... Det här var dock något helt annat. Tokigt bra!
Volantis
2015-06-19
Väldigt spännande och välspelad. Toshiro Mifune måste vara en av de mest karismatiska skådespelarna jag har sett. Så ja, Kurosawa levererar, som vanligt.
Lillaprinsen
2015-01-08
De inledande 55 minuterna omtumlar en halvt som en intrinsikalt vacker studie av människor i rummet. Sedan kurrar det på.
Powha
2014-02-11
Jävligt bra, för mig har Akira Kurosawas långa filmer en tendens att bli tråkiga. Här är spänningen nästintill på topp hela vägen.
precineadd
2014-01-30
Vilken vitalitet! Kanske den bästa film jag någonsin sett om kapitalism.
Hypostas
2014-01-13
Synnerligen välgjord och välregisserad polisfilm, men jag kan inte säga att jag kände mig så där väldigt engagerad av intrigen.
Tolkana
2013-06-06
En film som bara växer och växer. Kurosowa är duktig på att regissera olika former av stämningar.