3.2

Himmel och jord

Le Ly växte upp på landsbygden i 50- och 60-talets Vietnam. Efter att ha blivit våldtagen och torterad av motståndsrörelsen flyr hon till Saigon, där hon blir arbetslös efter att ha blivit med barn med husbonden. Hon tvingas hitta egna sätt att livnära sig själv och sitt barn på Saigons gator.

Originaltitel Heaven & Earth
Alternativ titel Heaven and Earth
Regissör Oliver Stone
Manus Oliver Stone
Genre Drama, Action, Krig, 90-tal, Biografi
Skådespelare Hiep Thi Le, Tommy Lee Jones, Joan Chen, Haing S Ngor, Thuan K Nguyen, Dustin Nguyen, Long Nguyen, Vinh Dang, Mai Le Ho, Vivian Wu, Dale Dye, Debbie Reynolds, Conchata Ferrell, Robert John Burke, Timothy Carhart

Skapad 2019-12-23 av Michael
I denna filmen får vi följa en vietnamesisk flicka och hennes familj från Vietnamkrigets utbrott till efter det tagit slut. Hon blir utnyttjad av såväl Vietcong som amerikanerna. Hon blir våldta...   Läs mer »

2019-08-02
Stone slår på stora trumman och får till en snygg och delvis gripande vietnamfilm. Fokuset ligger hos vietnameserna vilket är ovanligt.
StureStenhög
2017-08-16
Intressant med en film som visar Vietnamkriget från ett vietnamesiskt perspektiv, men tyvärr blir det fortfarande lite för mycket en amerikansk variant på en vietnamesisk historia. Tydligast märks det förstås i att de tvingas tala engelska, och det blir lite extra konstigt här eftersom det också ibland pratas engelska på riktigt. Så vietnameserna pratar bra engelska när de pratar med varandra, och dålig engelska när de pratar engelska på riktigt med amerikaner. Det ger ett lite förvirrat intryck. Stone är inte på sitt mest subtila humör heller och låter ofta sina karaktärer agera megafoner för det han vill ha sagt. Trots detta tycker jag dock fortfarande att det på det stora hela att det är en bra film. Det är en intressant livshistoria, och man lyckas väldigt bra med att skildra den utsatta position som civilbefolkningen hamnar i, och hur omöjligt det blir för dem att hitta rätt förhållningssätt. Stone är ju dessutom helt enkelt en bra regissör och har skapat en film som är engagerande hela vägen. Så en trea grejar den ändå med hyfsad marginal
Tatty
2016-08-07
Inte alls dålig film. Ganska stark film tycker jag. Tommy Lee Jones gör rollen jätte bra. Inte riktigt min filmsmak men faktiskt bra var den.
Ful_fisk
2015-04-12
Förmodligen den första Vietnam-filmen jag sett som handlar om vietnameser. Filmen är baserad på Le Ly Hayslips självbiografier om hur hon växte upp i ett Vietnam som faller allt djupare ner i ett inbördeskrig. Oliver Stone, som själv stred i Vietnam-kriget, knyter ihop säcken perfekt på sin "Vietnam-trilogI" som påbörjades med de kritiska Plutonen och Född den fjärde juli, genom att vända kameran mot de som faktiskt drabbades allra hårdast av krigets fasor. Liksom det mesta från Stones första tio år som regissör är detta fullkomligt lysande med en stark och gripande berättelse med utrymme för såväl politik och medmänsklighet, allt otroligt vackert filmat av mästerfotografen Robert Richardson. En lysande film som dock inte är i närheten lika känd som sina två föregångare i trilogin. Faktum kvarstår väl tyvärr att amerikaner helst ser på filmer om amerikaner... Mer sådant här tack, Hollywood!
ASSFACE
2015-03-26
Hatade den
Gigi1943
2013-09-21
Den började som en stark trea men ju längre filmen led ju bättre blev betyget, en fyra för att jag är på gott humör idag. Vackert foto och bra skådisar även om storyn var lite väl "fantasifull" med allt åkande mellan USA och Vietnam, var får de alla pengar ifrån till sånt? Men så läste jag att den är verklighetsbaserad och det var nog det som avgjorde att det blev en fyra. Tyckte den var mycket gripande även om det med fastighetsbranschen i USA verkade lite osannolik ...
Zebulonm
2010-06-06
Fina bilder och bra film....
martinomila
2008-10-31
Otroligt vackert foto. Stark och välgjord film. Denna kan jag se om många gånger.
kexchokladet
2008-02-26
Detta är en stark film som jag tycker engagerar mer än den andra filmen i trilogin..
Zuzz
2007-12-06
Gipande film om ung vietnamesisk kvinna och hennes liv från fattigdom till usa. Jag känner SÅ mycket för den här. Så himla tragisk. En femma.