2.4

Himmel och pannkaka

Lovisa Sundelius och Willy Lorens lever i ett lyckligt äktenskap. Hon är läkare, han folkkär radiopratare. Men nu ska han inleda en ny fas i sin karriär. Han ska leda ett underhållningsprogram i tv, ''Land i sikte''. Vid sin sida får Willy en programvärdinna, Susanna Wikander, Suss kallad. Några delar av ''Land i sikte'' är avverkade, när programmet sänds från Göteborg. Efter sändningen vädjar Suss till honom att följa med hem till hennes pappa som fyller år. Hon vågar inte åka ensam, säger hon. Willy och Suss åker bil på en nattligt ödslig landsväg - och drabbas av bensinstopp. De får söka nattlogi i första bästa hus och knackar på hos ett äldre par, herr och fru Fredriksson. Willy och Suss är gifta, påstår Suss. Men de vill ha skilda rum, säger Willy. När Willy morgonen därpå kommer hem undrar Lovisa över hans sena ankomst...

Originaltitel Himmel och pannkaka
Alternativ titel Heaven and Pancakes
Regissör Hasse Ekman
Manus Hasse Ekman, Gösta Stevens
Genre 50-tal, Komedi
Skådespelare Sickan Carlsson, Hasse Ekman, Gunnar Björnstrand, Lena Granhagen, Sigge Fürst, Stig Järrel, Sif Ruud, Hugo Björne, Hjördis Petterson, Ulf Johansson, Bellan Roos, Sune Mangs, Gösta Prüzelius
Filmnummer 19405

Tonti
2018-01-07
Ganska trevlig att titta på men det är ju inte "bra". Som sagt intressant val av resmål men allt känns väldigt hafsigt. Och Hasses patenterade charm kan verkligen bli påfrestande ibland.
KimEkberg
2017-12-06
Plus för färgfotot som påvisar att Hasse blott är en brunbränd playboy från Rivieran, något bänk i en park misslyckas med. Och roligt med AGA-scopet att de blir spinkiga i kanten av bilden, och normaltjocka när de promenerar in i mitten.
KimEkberg
2017-12-06
Nej, den här filmen är rent fånig. Tycker slutet sammanfatattar den bra. En pappegoja som är fastknuten i ett snöre och slår kullerbyttor och skriker himmel och pannkaka. MEN det som gör filmen till något att se är den ganska spännande resan till Guatemala där kolonialismen visar upp sitt fula tryne i full prakt, kameran tillåts bli 16mm och ljussättningen försvinner, och Hasse försöker dra pruttskämt till ursprungsinvånare.
Albion
2016-05-07
Himmel och pannkaka så genomfånig film. Det går inte att begripa sig på Hasse Ekman som kunde nedlåta sig att göra så gräsligt tramsiga filmer som flertalet av komedierna de senare åren kom att bli. Att han var slut som artist kan jag inte heller hålla med för året efter gjorde han den alldeles utmärkta "På en bänk i en park". Tyvärr blev det för mycket fjanterier av hans komedier. Betyget kan bara bli en 1;a för detta tramset.

2016-04-25
Troligtvis den sämsta Ekman-film jag sett (36 av 41, tydligen). Bedrövligt tråkig, sömnig och oinspirerad uppföljare till underbara "Sjunde himlen". Tvåan är Gunnar Björnstrand och de fina miljöbildernas förtjänst.
TobiasRydén
2013-02-16
Inte flamsfri, men riktigt kul sinsemellan. Gunnar Björnstrand är precis som i "Sjunde himlen" fantastisk.

2007-09-24
Den fristående uppföljaren till "Sjunde Hilmen". Inte lika bra som Sjunde Himlen, men gemytlig är den iallafall.. De ger sig ut på långresa till Sydamerika, och de är fina bilder, liksom i första filmen om Willy Lorens. Gunnar Björnstrand är lika bra i bägge filmerna.