Himmel utan stjärnor

En film om gränsproblematiken de första åren efter Tysklands delning efter andra världskriget. Den unga fabriksarbetaren Anna bor i Östtyskland, omdelbart vid gränsen till Väst. I väst bor hennes son hos den stupade faderns föräldrar. Anna lyckas ta sig över gränsen till Västtyskland för att hämta tillbaks sin son. Med hjälp av den västtyske gränsvakten Carl lyckas Anna att ta sig tillbaks till Östtyskland med sin son. Mellan Anna och Carl uppstår snart ett kärleksförhållande, som kompliceras av gränsen mellan de två.

Originaltitel Himmel ohne Sterne
Alternativ titel Sky Without Stars
Regissör Helmut Käutner
Manus Helmut Käutner
Genre Drama, Romantik, 50-tal
Skådespelare Erik Schumann, Georg Thomalla, Gustav Knuth, Camilla Spira, Erich Ponto, Lucie Höflich, Horst Buchholz, Eva Kotthaus, Rainer Stangl

KimEkberg
2018-03-04
mörk film som på ett fortfarande mycket aktuellt sätt skildrar hur människor misstänkliggör varandra när politiska gränsdragningar grusar deras liv.
goeran
2015-06-01
Helmut Käutners Himmel ohne Sterne från 1955 är en sevärd men kanske lite väl melodramatisk film om kärlek i kalla krigets skugga. De två huvudrollsinnehavarna, Eva Kotthaus som Anna Kaminski och Erik Schumann som Carl Altmann, är riktigt bra.
Slowdive2
2013-03-17
Här känner jag att jag är ute på osäker mark. Jag uppskattade att få se miljöer från gränszonen mellan öst och väst. I centrum av filmen stod en romantisk relation som lätt upplevs som ytlig. Det var miljöerna runtomkring som blev behållningen för mig.
Fredzon_M
2011-10-06
Förvånansvärt bra och rättfram film om hur delningen av Tyskland splittrade både familjer och ett folk. Filmen fokuserar på mänskliga relationer men den väjer inte för det politiska.