3.8

Himmel över Berlin

Två änglar traskar omkring i i Berlin. En av änglarna blir förälskad i en kvinna av kött och blod, och vill därför bli till kött även han.

Originaltitel Der Himmel über Berlin
Alternativ titel Wings of Desire
Regissör Wim Wenders
Manus Peter Handke, Richard Reitinger, Wim Wenders
Genre Drama, Romantik, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander, Curt Bois, Peter Falk, Nick Cave, Hans Martin Stier, Elmar Wilms, Sigurd Rachman, Beatrice Manowski

jolinas
2020-02-02
Vacker och originell men lite för långdragen.
andmoreagain
2019-08-04
En stor besvikelse. Jag tycker det blixtrar till litegrann när Bruno väl blir ein mensch men en alltför lång transportsträcka dit. Huvudproblemet är allt dravel och mumbo-jumbo poesin man tvingas utstå.
92axha10
2019-06-20
Ett praktexempel över filmmediets styrkor. Långsam, experimentell och djup. Om man gillar den typen av film och stort fokus på musiken.
92axha10
2019-06-20
Birk
2019-01-17
Nästan en femma om en läser David Harveys klassiker The condition of postmodernity i anslutning
2018-12-19
Jösses, detta har man ju sätt förr, men hetl ok film...
heftigahector
2018-12-12
uhg asså änglarna är fett creepy gubbar med hästsvansar som tafsar på unga tjejer- - - och långtråkigt äre också
heftigahector
2018-12-12
Albion
2018-10-19
Vackert poetisk och/eller filosofisk om man hellre vill det. Och visst skapas en speciell känsla, men jag förstår att den kan skava också. En film som inte är för alla. Är den något för mig? Tja, men inget jag hyllar till skyarna trots allt. Betyget blir en stark 3;a , dvs 3+
StaffanE71
2017-12-24
Är du filosofiskt lagd ska du definitivt se den. Det är filmisk poesi och psykologi. För vem vet egentligen hur änglar resonerar om jordelivet? En 4'a.