2.9

Hip Hip Hurra!

Skagen i Danmark i slutet av 1800-talet. Konstnären Sören Kröyer har kommit till konstnärsparet Anna och Michael Ancher för att måla - och för att leva. Kring honom samlas så småningom konstnärer och även andra människor.

Originaltitel Hip Hip Hurra!
Regissör Kjell Grede
Manus Kjell Grede
Genre Drama, Biografi, 80-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Lena Bröndum, Pia Vieth, Johan H:son Kjellgren, Erik Paaske, Jesper Christensen, Ghita Nørby, Stefan Sauk, Morten Grunwald, Helge Jordal, Percy Brandt, Björn Kjellman, Karen-Lise Mynster

goeran
2018-09-13
Ja, vad skall säga om Kjell Gredes Hip Hip Hurra! från 1987. Fotot är förträffligt och scenografin välgjord; så filmen återskapar väl Skagenmålarnas miljö och verk. Däremot tycker jag att manuset är ganska dåligt (och särskilt då slutet) men är man intresserad av konstnärskolonin som var verksam i Skagen i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet så är filmen värd att se. Och skall man ha full behållning av filmen bör man nog veta en del om Skagenmålarna; för det är många namn och personer att hålla reda på.
2018-02-27
Nja, alldeles för seg för min smak!!
slitenskiten
2009-02-21
Bara fotot räcker för att få en att vilja äta upp denna filmen :)
Razzel
2007-10-06
En av Skarsgårds bästa, härligt foto, klockrent skådespeleri rakt igenom inte minst från Sauk!
HerrArne
2007-05-27
Skänker livsglädje och berättar om spännande konstnärer med känsla för god konst.
pål.yran
2006-11-15
Underbart foto och bra skådespelarinsatser, särskilt av Bröndum och Skarsgård. Lite ojämn, tyvärr.
sarra871
2006-11-15
otroligt vackert foto :) men själva storyn i sig ät virrig och tilltalar mig inte nämnvärt. Men oj vad fina bilder.
Jon-Olov
2006-10-30
Lika tråkig som att titta på skagenmålarnas konst på ett museum. Ja det är fint ljussatt osv men det räcker inte för att en film ska bli bra. Slutet när han blir helt sinnessjuk var lite kul i och för sig.
cadja
2005-01-14
Filmen är som en rullande Kröyer-tavla. Underbart ljus och bild. Fin stämning. Och bra skådisar.
dojjan
2004-06-01