3.8

Hiroshima – min älskade

I Hiroshima möts en fransk skådespelerska och en japansk arkitekt. Under en enskild natt utlever de en passionerad förälskelse och anförtror varandra sina livsöden. De älskande dröjer sig kvar, oförmögna att stanna, oförmögna att lämna varandra, förlorade i ett evigt nu.

Originaltitel Hiroshima, mon amour
Regissör Alain Resnais
Manus Marguerite Duras
Genre Drama, Romantik, Krig, 50-tal
Skådespelare Emmanuelle Riva, Eiji Okada, Stella Dassas, Pierre Barbaud, Bernard Fresson
Betygsantal 2050

zonk
2019-08-04
Första kvarten är intressant, sedan blir det mest Hiroshima - min sega.
2017-03-11
Bitvis makalöst fin och det är något hypnotiskt över dialogen som ligger över bilderna under den inledande kvarten. Sen händer det liksom inte så mycket, det är ett starkt livsöde och starka oväntade möten är speciellt. Men jag dras inte in. Är ändå väldigt fint fram till sista halvtimmen-kvarten som känns evighetslång och jag bara väntar på att det ska ta slut. Där tappar den definitivt trean. Jag kan se dess storhet, men mig tilltalar den inte tillräckligt.
Roswall
2016-02-23
Fantastiskt vacker i både dialog och foto. Jag sitter som förtrollad stora delar av den. Temat är intressant och skickligt berättat, hur mycket är vi vårat förflutna och hur mycket söker vi det vi en gång upplevt hos nya människor? Tänker på citat från Magnolia "We might be through with the past, but the past ain't through with us."
hestret
2014-03-09
En riktig filmklassiker som tyvärr inte griper tag i mig riktigt. Behållningen av filmen kom helt enkelt inte från att jag var särskilt investerad i varken Japans historia, parets historia, parets framtid eller något i den stilen, utan mer att man satt och beundrade de olika filmhistoriska delarna. Fotot och det visuella berättandet är finfint; Duras dialog är stundtals utsökt, stundtals för högtravande och melodramatisk samtidigt; klippningen är i en surrealistiskt precis rytm och Riva gör en mycket spännande rolltolkning. Resnais tittar ju ofta på minnen - både personliga och samhälleliga - och det gillar jag verkligen, men vet inte riktigt om han behandlade så smooth han kunde ha gjort det här. Men mycket möjligt att man bara inte fångar allt också. Men det här är ju en liten besvikelse med tanke på rykte och regissör och jag sätter en stark trea. Den har ändå så pass många enskilt bra grejer. 65/100
Astrojacob
2014-01-27
Ren filmhistoria. Både den verkliga om Hiroshima, 14 år efter bomben och den overkliga med kärlekens minnen och smärta. Femman klockren.
AlbertSpica
2013-10-01
Några bra och intressanta scener men jag var alldeles för trött och dåsig för att hänga med i storyn och dialogen. Den sista halvtimmen kändes som en mindre evighet, dock bra soundtrack.
oliver_twistor
2013-08-27
Långtråkig.
Raimo_1985
2013-08-13
Väldigt speciell. Börjar som en fyra men faller sen, den blir lite jobbig och som ni andra säger, irriterande.
Pugie
2012-10-18
Jag kände ingenting för karaktärerna förutom möjligen lite irritation.
1idiotzebra
2012-09-18
fin men 90 min känns som 3 timmar då tempot och handlingen går lååååååååååååååååååååååångsamt.