His Majesty, the Scarecrow of Oz

I denna film med Dorothy, Fågelskrämman, Plåtman och alla de andra välkända figurerna har kung Krewl fryst sin brorsdotter princessan Glorias hjärta till is. Hjärtat föredrar nämligen trädgårdsmästarens son Pon istället för en mer värdig friare.

Originaltitel His Majesty, the Scarecrow of Oz
Regissör L Frank Baum
Manus L Frank Baum
Genre 10-tal, Familjefilm, Fantasy, Äventyr, Komedi, Kortfilm
Skådespelare Violet MacMillan, Frank Moore, Pierre Couderc, Fred Woodward, Raymond Russell, Arthur Smollet, J Charles Haydon, Todd Wright, Vivian Reed, Mai Wells, Mildred Harris

2020-08-29
Riktigt bra och välgjord film!
precineadd
2014-07-07
bisarr och dålig
Elphaba
2011-06-26
Börjar helt OK men tappar i andra halvan då handlingen hamnar på lite sidospår ibland. Hade önskat att den hållit sig mer fokuserad på Gloria och Pon. Men den är dock inte helt osammanhängande och accepterar man lite småhål i historien så är den ganska charmig och enkelt underhållande. Och djurdräkterna var rätt trevliga faktiskt. Filmen får en trea i betyg av mig - det är ingen stark trea, men en trea är det.
Mareld
2009-12-21
Nej. Det här var ganska långtråkigt. Vissa effekter är fina. När plåtmannen halshugger kvinnan exempelvis. Men långa stycken går på tomgång. Alltså man skulle väl kunna ta det för handling, men det är ju inte så mycket till handling egentligen. Danserna är fina och spontana. Men alltså hela spektaklet med "åsnan", nja.