3.1

Hitchcock

I centrum står kärlekshistorien mellan en av världens mest inflytelserika regissörer Alfred Hitchcock och hans fru Alma Reville. En relation som ställs på prov under inspelningen av ?Psycho?.

Originaltitel Hitchcock
Regissör Sacha Gervasi
Manus John J McLaughlin
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, Danny Huston, Toni Collette, Michael Stuhlbarg, Michael Wincott, Jessica Biel, James D'Arcy, Richard Portnow, Kurtwood Smith, Ralph Macchio, Kai Lennox, Tara Summers, Wallace Langham, Paul Schackman

Dele
2019-10-18
Högklassiskt hantverk, och en hyfsat intressant historia som emellertid lämnar en rad frågetecken efter sig. Gick det verkligen till så här? Tveksamt. Jag ser hellre en välgjord dokumentär. Som film absolut sevärd. Som dokumentation att tas med en nypa salt.
2017-04-07
Ganska bra och trevlig men inte direkt en film som känns sanningsenlig och svartsjukedramatik tilltalar mig sällan. Trevlig och ganska bra!
2016-11-26
Ovärdig filmbiografi om en av tidernas bästa regissörer.
NoWireHangers
2016-03-23
Som film betraktat ett ganska bra drama och personporträtt. Bra spel mellan Hopkins och Mirren. Det som stör lite är just att man får lite mycket känsla av hittepå och att det egentligen hade varit mer intressant att se den här historien mer trovärdigt berättad.
yrkeschaufföre
2015-08-18
Småintressant men den fyller ingen funktion, mycket intressantare att se filmen filmen handlar om. Man kanske skulle gjort en film om mötena som ledde fram till nyinspelningen 1998!
okidoki
2015-08-17
Intressant och rolig.
KyLLo
2015-08-15
Det känns som att någon vill tjäna pengar på Hitchcock efter hans död. För det första vet man inte vad som är sant. Och jag vill inte ha något förvrängt, särskilt inte när det framställs som om det vore sant. Jag litar inte på filmen och skulle hellre se någon dokumentär där Hitchcock själv får berätta. För det andra är Anthony Hopkins normalt sett en grym skådis och ganska lik Hitchcock utseendemässigt, men här blir det otroligt tillgjort när han verkligen försöker gestalta "mästerregissören" istället för att agera som han brukar.
DOKAN
2015-08-14
Överraskande bra. Mirren kryper fint in i Alma Reville-rollen och Hopkins kanske inte är så porträttlik men har ju fångat Häxmästarens pondus. D´Arcy mest porträttlik som Perkins. Synd han inte fick fler scener.
tvamvarg
2015-08-14
Högst medelmåttigt kul.
2015-07-21
Trevlig film med grymma skådisar. D'Arcy är så ruskigt lik Perkins. (9-/15)