3.3

Hitler - Ondskans natur

En unik vinkling som ger en profil på Adolf Hitlers barndomsliv och hans avancemang inom det nazistiska arbetarpartiet före andra världskriget.

Originaltitel Hitler: The Rise of Evil
Regissör Christian Duguay
Manus John Pielmeier, G Ross Parker
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Robert Carlyle, Stockard Channing, Jena Malone, Julianna Margulies, Matthew Modine, Liev Schreiber, Peter Stormare, Friedrich von Thun, Peter O'Toole, Zoe Telford, Julian Wadham, Thomas Brodie-Sangster, David Fisher, Terence Harvey, Chris Larkin, Justin Salinger

Ghostface
2017-06-14
Den är historisk välgjord men som alltid när britter ska spela tyskar så är det svårt att köpa hela kakan. Detta inkluderar även tyvärr Carlyle.
2016-08-16
Jag är inte nazist men jag är lite intresserad av andra världskriget och det var av denna anledning jag bestämde mig för att se denna miniserie. Den är väldigt bra, intressant och spännande och jag tycker skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Tycker dock de kunde berättat lite mer om Hitlers uppväxt istället för att bara nämna några få saker i förbigående. En del faktafel lär ju förekomma men bortser man från det så är detta en väldigt bra miniserie.
Albion
2016-07-31
Intressant att se bakgrunden och spelet kring Hitlers framgång. Det är väl naturligt att man tittar sig omkring och gör jämförelser med hur det ser ut i vår västvärld idag och nog känns mycket av hatpropagandan igen även om Hitler stod för ojämförbar ondska. Men sättet han tog sig fram på för ju också tankarna till Erdogan och Turkiet sådana här dagar. Tyvärr är inte Robert Carlyle den bäste mannen för denna roll och rollbeskrivningen känns också lite åt det fånigare hållet, oriktigt eller ej. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
RadioSaga
2015-01-28
Filmen i sig är välgjord, snyggt filmat samt bra skådespelare. Dock känns Hitlers karaktär mer som en missförstådd man med en längtan av att bli förstådd utav publiken. Vilket är lite skrämmande då det får aldrig glömmas bort hur han förstörde världen på så många sätt. Det borde ha tagits upp starkare på slutet utav filmen.
2014-10-29
Hyfsat välgjord och underhållande skildring av Hitlers väg mot makten. Man ska dock inte ta skildringen alltför seriöst men det tror jag inte heller är meningen. Det är en typisk tv-produktion med allt vad det innebär.
Berniey
2014-08-01
Förvånansvärt bra och även om inte Robert Carlyle är porträttlik så är det riktigt bra och man sugs med in i historien, nästan ett högre betyg men det fattas en del?
LacombeLucien
2014-06-14
Så mycket historiska inkorrektheter att det blir dåligt, men fortfarande spännande som film.
Werim
2014-03-28
Intressant film. Dock tycker jag hitler gestaltas lite annorlunda. Tycker det är mycket som inte överensstämmer med min bild av hitler.
Undine
2013-09-11
Riktigt bra, även om jag tror att Hitlers karaktär är aningen förvrängd.
lancell
2013-01-05
Vet faktiskt inte om det är historiskt rätt men det är fortfarande en väldigt underhållande handling om hur han kom till makten.