The Man with the Iron Heart

Den tjeckiska motståndsrörelsen i London beslutar sig för att skicka två unga rekryter till Prag för att mörda Reinhard Heydrich, chef för SS Gestapo och arkitekten bakom Den slutgiltiga lösningen.

Originaltitel HHhH
Regissör Cédric Jimenez
Manus Cédric Jimenez, Audrey Diwan, David Farr
Genre Action, Thriller, Krig, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Rosamund Pike, Ian Redford, Enzo Cilenti, David Horovitch, Geoff Bell, Jason Clarke, David Rintoul, Stephen Graham, Gilles Lellouche, Céline Sallette, Mia Wasikowska, Barry Atsma, Jack Reynor, Jack O'Connell, Thomas M Wright, Abigail Lawrie

amam
2022-05-31
Ingen höjdare direkt, känns som en oinspirerad historielektion.
2022-04-30
Vi får fram att Heydrich var ett svin, men inte så mycket i den här rätt ordinära krigsfilmen. Välgjord i sin genre, men kretsar väldigt lite kring mannen den är satt att porträttera.
Rele
2021-11-06
En bra krigsfilm och biografi om Reinhard Heydrichs uppgång och död. Han var högsta SS officerare i Tjeckoslovakien och ansvarig av den slutliga lösningen med judarna. Jag ger en fyra.
mammene
2021-03-25
Som alltid mycket svårt att se den här tiden och vad folk fick utstå för vissa galningar härjade runt, om de visste hur korkade de ser ut med sitt heilande. Det som jag kan sakna var hur Heydrichs utveckling till fullfjädrad nazist gick till, obehaglig blev han utan all tvivel och det lyckades verkligen Jason Clarke med att gestalta. Mycket av fokuset låg däremot på de motståndsmän som hade sitt uppdrag att följa. En mycket obehaglig och otäck film.
the-godfather
2021-02-17
En kanske lite ojämn film, då den börjar bra, blir lite nja mot mitten för att sedan gå ut med en mycket fin och känslofylld slutkläm. Gillade speciellt musiken i filmen. Får en stark trea utav fem, för att den inte ger ett tillräckligt porträtt av Heydrich.
Philips
2020-09-05
Välgjord verklighetsdrama! Bra med en film som inte låter oss glömma den fruktansvärda ideologi som härskade i Europa 1933-1945.
Schtellan
2019-10-30
Personen Heydrich blir aldrig riktigt intressant, men om det beror på huvudrollsinnehavaren eller manusförfattaren är svårt att säga. Filmen lyfter först när de tjeckiska motståndsmännen kommer in i bilden - de känns mer som riktiga människor, som det går att känna något för.
Murvel48
2018-11-01
En magnifik och historiskt trogen version av mordet på Heydrich. Det skarvades väl en del i detaljerna för att få mer action men det kan man ju ha överseende med. Märkligt nog tippade Filmtipset att jag skulle ge en tvåa i betyg...
Jamesa
2017-11-20
Välgjord och välspelad.Saknas dock en del i porträtterandet av Heydrich. I denna skildras Heydrich i närbild och man anar inte att han var en av historiens mest fruktade och grymmaste män. Alla, inklusive Himmler, var rädda för honom och det var bara Hitler som gillade honom.
Engravadlax
2017-10-18
Inte fullt så snygg som Anthropod, men köttigare manus. Gillar musiken som ibland påminner om Hans Zimmers Interstellar OST.