2.2

Hiyab

En muslimsk tonåring går till skolan iklädd hiyab, något som inte uppskattas.

Originaltitel Hiyab
Regissör Xavi Sala
Manus Xavi Sala
Genre 2000-tal, Drama, Kortfilm
Skådespelare Ana Wagener, Lorena Rosado, José Luis Torrijo

NtoNW
2011-08-30
Verkligen en ögonöppnare, gjord på ett fint sätt. Precis som att vårt västerländska samhälle alltid vet vad som är rätt. Vem bestämmer, egentligen?
Lavinia
2010-05-17
helt okej liten film, alltid bra med tankeväckare. men svt visade den med spansk text så jag förstod ju inte allt.
Läskientekopp
2010-05-16
Småintressant film om dubbelmoralen i det västerländska samhället. Vad var det läraren sa i början? "Här är vi alla lika" och så får man se eleverna som sitter i klassrummet med kepsar, sjalar, tuppkam osv.
peu-depeu
2010-03-09
I vår skola var det tvärtom - endast de huvudbonader som var förknippade med religion fick bäras inomhus. Vem ska avgöra det?
yrkeschaufföre
2010-02-21
Va? öh, nä!
Ihsahn
2010-02-14
Egentligen borde jag väl inte betygsätta med tanke på att jag såg den utan ljud, men jag tror nog budskapet gick fram ändå.
Kortfilm
2010-02-14
Förstår inte alls kritiken. Manipulation av tittaren? Det var det fånigaste. Det är ingen dokumentär. Filmen är tänkvärd, men påtvingar inga värderingar. Oavsett vilken sida man står på i den fortfarande aktuella slöjdebatten så är det en bra kortfilm.
monsterpop
2008-03-13
jag finner en charm i menlösheten
grejmo
2008-03-12
Ja, det är klart man ska få bära slöja. Men herregud.
amam
2008-03-06
Precis som jssfrk sa. Inget djup utan bara skamlös manipulation av tittaren. Om de förklarade saken lite djupare så skulle nog de flesta vettiga människor ta deras sida utan man förolämpar deras intelligens.