2.4

Hjälp! Rånare!

På vägen hem från skolan går tioåringarna Sebbe och Johanna in på posten. Plötsligt slås dörren upp och två män med rånarluvor rusar in. De viftar med sina k-pistar och skriker åt alla att lägga sig ned. Sebbe och Johanna klarar sig helskinnade från rånet, men efteråt kommer skräcken. De vet inte vilka rånarna är, men rånarna vet ju vilka de är! Tänk om det är några de känner? Johanna fattar misstankar mot en granne och tänker spionera på honom för att få bevis på hans skuld. Motvilligt går Sebbe med på att hjälpa henne. En kväll upptäcker Sebbe att det står en mystisk man och spionerar i trädgården. Är han ute efter Sebbe?

Originaltitel Hjälp! Rånare!
Alternativ titel Laura Trenter presenterar: Hjälp! Rånare!
Regissör Simon Kaijser
Manus Soni Jörgensen
Genre Familjefilm, Thriller, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Charlie Gustavsson, Amanda Garcia Hagman, Suzanne Ernrup, Lennart Jähkel, Lia Boysen, Ivan M Petersson, Claes Ljungmark, Mira Glownikova, Gustav Blomqvist, Daniel Bragderyd, Frida Hallgren, Henrik Dahl, Kalle Thor, Douglas Johansson

2017-10-01
fånig, inte alls bra...
2016-09-22
En bra, lite lagom spännande, underhållande och stundvis ganska rolig familjefilm.
2014-10-21
Mini-serie i tre delar baserade på Laura Trenters ungdomsdeckare med samma namn. En historia som fungerar väldigt bra för barn i åldern 8-11 år. För mig fungerar den och det finns tillräckligt med kvalité i den för att även jag som vuxen ska kunna se den med underhållning. Skådespelarna imponerar inte men fungerar. 2+
Xenox
2012-06-27
Mycket bra barnfilm efter en bok av Laura Trenter.
Tjesen
2007-07-18
Min då nioåriga brorson tyckte att den var bra, och det var väl huvudsaken.
filmtjejen
2007-04-20
spännande när man var mindre, har nog sett den ett antal gånger förut
pyramid
2006-06-11
rolig och spännande barn film! Jähkel är störtskön!
Mikrooben
2006-04-24
Trenter skriver hyfsade böcker och det går att göra någolunda bra filmer på dem.
killerkizz
2006-02-12
bra och spännande barn-/ungdoms film