2.2

Hjälten från Filippinerna

En grupp amerikanska soldater, i det av Japan ockuperade Filippinerna, för effektiv gerillaföring mot fienden i väntan på General McArthurs återkomst.

Originaltitel American Guerrilla in the Philippines
Alternativ titel I Shall Return
Regissör Fritz Lang
Manus Lamar Trotti
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Tyrone Power, Micheline Presle, Tom Ewell, Robert Patten, Tommy Cook, Juan Torena, Jack Elam, Robert Barrat

goeran
2018-01-30
Fritz Langs American Guerrilla in the Philippines från 1950 är egentligen en ganska konventionell krigsfilm om striderna mellan gerilla och japaner på Leyte. Filmen bygger på verkliga händelser. Förebilden för filmens huvudperson Chuck Palmer (spelad av Tyrone Power) var Iliff David "Rich" Richardson; som stred bakom linjerna med den filippinska gerillan.
Astrojacob
2017-03-11
Min 41:a och sista Lang-film. Oförtjänt dålig kritik. Bra semi-dokumentär med några bra Lang-scener och hyfsat bra dramatik, även om Lang själv ångrade denna.
AirikrStrife
2013-06-02
Fritz Lang only made the film to pay his bills. In later years he actively denied even making it. Och tyvärr blir det hans första 1:a av 33 sedda
precineadd
2013-02-06
den här är nästan bara dålig