2.6

Hjärntvätt

Bianca Ray arbetar som VD på en stor amerikansk annonsbyrå, och är mycket hård och framgångsrik i stt arbete. Hon kräver av sina medarbetare på chefsnivå att dessa skall genomgå ett bisarrt psykologiskt träningsprogram som hon själv varit med om att skapa.

Originaltitel Circle Of Power
Alternativ titel Brainwash
Regissör Bobby Roth
Manus Beth Sullivan, Steve Bello
Genre Drama, Thriller, 80-tal
Skådespelare Yvette Mimieux, Christopher Allport, Cindy Pickett, John Considine, Walter Olkewicz, Leo Rossi, Scott Marlowe, Denny Miller, Hugh Gillin, Danny Dayton, Michelle Davison, Henry G Sanders, Julius Harris, Tony Plana, Mary McCusker, Carmen Argenziano

StureStenhög
2017-04-13
Sådant här är alltid intressant, och om det verkligen är så sant som de påstår, så är det väl nästan värre än Stanford-experimentet. Att det går att bryta ner människor på det här sättet betvivlar jag iaf inte, men skildringen av det är inte helt övertygande. Som film om psykologi känns det som att den bara skrapar på ytan. Men kanske ska den hellre ses som exploitation? Jag var trots allt engagerad i det här från början till slut, antagligen för att hela grejen skrämmer, irriterar och fascinerar mig på samma gång. Men om det var den vägen de ville gå, så borde det ha flippat mer än det gör. Som det är nu är handlingen lite repetitiv. Efter noggranna övervägningar känns en stark tvåa rimligast i betyg
Kriffot
2016-04-09
Går igång lite för snabbt, men lyckas ändå ganska bra.
idd
2016-04-03
Fullständigt orimlig men underhållande och sevärd ändå, bl.a. pga att de lyckas rätt bra med den obehagliga masspsykoskänslan..
Raimo_1985
2012-08-14
Riktigt otäckt imellananåt. Stundtals riktigt bra skådespeleri. Sektkänsla. Crescendo i slutet.