3.3

Hjärta av glas

En liten by är helt beroende av sin glasfabrik för försörjning. När fabrikens ägare oväntat dör tar han med sig den hemliga formeln för rubinglaset i graven. En formel han en gång fått från en kringvandrande apokalyptisk visionär. Hans son försöker återskapa rubinglaset för att rädda fabriken och byn från undergång.

Originaltitel Herz aus Glas
Alternativ titel Heart of Glass
Regissör Werner Herzog
Manus Werner Herzog, Herbert Achternbusch
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Clemens Scheitz, Josef Bierbichler, Stefan Güttler, Sonja Skiba

Skapad 2019-11-20 av Zapp
Denna berättelse av mästerregissören Werner Herzog utspelar sig i en bayersk by för två sekel sedan. En ung ägare av byns glasfabrik styr enväldigt över byinvånarna som är beroende av denna ...   Läs mer »

RammaSten
2021-02-04
Väldigt annorlunda Herzog film, men en av hans vackraste. Många fantastiska bilder, vacker musik och extremt annorlunda skådespel. Man sugs verkligen in i filmens deprimerande känsla
stgurgel
2017-04-27
Kris och domedagsprofetior i Bögenhavens glasbruk.
Albion
2015-08-08
Skruvad till bristningsgränsen för vad mitt tålamod klarar av. Hade det handlat om något annat än glas och med de trevliga scenerna som det bär med sig så hade ettan varit klar. Nu blir betyget en svag 2;a, dvs 2-
Erinaceus
2015-05-14
Finns inte så mycket att säga om denna, annat än om man gillar Herzog, så gillar man säkert den här också, i alla fall gjorde jag det även om jag egentligen inte kan förklara varför.
Tabu
2015-05-06
En av Zogges djupare filmer... I "Hjärta av glas" skildras en slags vardag vilket ändå inte liknar liv som vi känner det... Allt har stannat upp, det finns inte arbete vid glasbruket, tillvaron är ett vegeterande tillstånd på en skör gräns mellan absurd verklighet och profetisk psykos... Och ingenstans någon glädje att finna, glädjen som t.o.m. Shopenhauer menade är det viktigaste för människan... Jag minns inte heller att det fanns några barn i byn? Kvinnor och barn (vilka oftast symboliserar framtiden och hoppet) brukar inte vara överrepresenterade i Herzogs spelfilmer direkt - även om han har gjort några lysande dokumentärer enbart med fokus på dessa... Överväldigande också vilket spektrum av galenskap Herzog behärskar - vi har allt ifrån bittra kärva småbrukare till översinnliga förryckta skönandar att göra med... Jag har inte förkovrat mig särskilt mycket inom filosofi men tror man kan antyda en viss Nietzscheansk prägling, liksom fotot (tyvärr får man säga) går till rena ytterligheter i att flörta med tysk romantik? Speciellt i slutet som är ett ordentligt antiklimax... Hade han hållit tyglarna en aning stramare och inte gjort en "poäng" (för det handlar inte om stil, Herzog är trots allt ingen estet eller än mindre någon traditionell skald för den delen heller...) av att försöka skildra "folksjälen" sett genom ett kultur/historiskt "filter" - skulle det likt "Aguirre...." varit stor konst när den är som mest behövande och bedrövande på samma gång... *suck* Weltschmerz...
Ful_fisk
2015-01-06
Werner Herzog är en underlig man. Denna skumma och fullkomligt oengagerande historia om en by som är beroende av ett glasbruk imponerar inte nämnvärt. Flummigt och exprimentellt, men slutresultatet blir enbart tråkigt. Den fina atmosfären och musiken räddar filmen från en etta.
Galivan
2013-11-29
Originellt, handlingen är lite som en sägen skulle jag tro. Stiliserat framförda repliker men karaktärerna är mycket individuella och inlevelsefulla. Tempot är långsamt, folk agerar i slowmotion vilket ger en abstrakt känsla (konstigare än Lynch). Intressant story och atmosfär genom miljöer, naturbilder och musiken (Popol Vuh). Ingen riktig fullträff på grund av tempot som stundtals blir lite påfrestande och att handlingen känns experimentell på ett improvisativt och experimentellt sätt, vilket den både vinner och förlorar på.
PeterTheW
2013-01-20
Herzog är en av de mest intressanta regissörer jag någonsin stött på. Det innebär dock inte att allt är bra. Filmen har sina stunder, några riktigt härliga scener, men på det stora hela är det mest alltför skumt, jobbigt och ointressant.
hsimpson
2013-01-20
Jo, nog känns det som en drogtripp allt, spot on... Clemens Scheitz är som vanligt underhållande, och en del scener är underbara. Men som helhet är den här filmen främst, i brist på bättre ord, disturbing. I kubik. Och jag som tyckte att "Också dvärgar..." var märklig. Jo, tjena. Herzog är riktigt skum, fast inte alltid på ett bra sätt.
labi
2012-06-10
"Charmig dramakomedi" står det på konvolutet. Tjena... Jag får mest ångest. Ett embryo till kommande mästerverket "Kaspar Hauser" som är en av mina absoluta favoritfilmer. Precis som där lyckas Herzog här förflytta publiken bakåt i tiden utan att det känns som maskerad. Skillnaden är att det meningslösa transexperimentet får den här filmen att kännas som en drogtripp, medan K.H. känns ospelad och autentisk.