Hobbit: Femhäraslaget

Avslutningen i Bilbo Baggers äventyr tillsammans med Thorin Ekensköld och de tretton dvärgarna. Efter att ha återkrävt dvärgarnas rike från draken Smaug har gruppen oavsiktligt släppt lös Smaug som rasande låter sin eld drabba de försvarslösa i Sjöstaden. Thorin är besatt av den återfunna skatten och offrar såväl vänskap som ära för att inte förlora den, trots att Bilbo desperat kämpar för att få honom att ta reson. Slutligen tvingas Bilbo fatta ett riskfyllt beslut ? men ännu större faror väntar. Den mäktige fienden Sauron har skickat en armé av orcher för att anfalla Ensliga berget, något som undgått alla förutom Gandalf.

Originaltitel The Hobbit: The Battle of the Five Armies
Alternativ titel The Hobbit: Part 3
Regissör Peter Jackson
Manus Peter Jackson, Fran Walsh, Philippa Boyens, Guillermo del Toro
Genre Fantasy, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Evangeline Lilly, Lee Pace, Orlando Bloom, Luke Evans, Ryan Gage, Aidan Turner, Billy Connolly, Ken Stott, Graham McTavish, Manu Bennett, John Tui, John Bell, Peggy Nesbitt, Mary Nesbitt, Cate Blanchett

Skapad 2019-10-30 av grönaskor
Nu är det jul igen och årets julklapp från tomten a.k.a. Peter Jackson är här. Fullproppad med godsaker som orcher, alver, människor, trollkarlar och en hobbit – men tyvärr känns det ganska s...   Läs mer »

Inigo
2019-01-20
Sämst.
päronanton
2018-10-03
Hobbit triologin är en fantastisk filmupplevelse! Stark 4!!!
2018-01-02
Skrattretande dåliga om det jämförs med sagan om ringen- filmerna!!
sodomiten
2017-12-16
Den bästa delen i serien och faktum är att den här trilogin faktiskt känns starkare än sagan om ringen filmerna.
2017-10-09
Godkänd men den sämsta i filmserien.
Albion
2017-07-30
Omtitt efter 2,5 år då och intrycket består. De även tidigare tramsiga stridsscenerna i serien blir denna gång tramsigare än någonsin. Orcherna bekräftar sin position som filmvärldens sämsta krigare. Till detta lägger vi en extremt stor andel sentimentalt dravel fördelat på så många händer att man knappt tror sina ögon. De maffiga överblicksscenerna och naturbilderna höjer som vanligt upplevelsen men denna gång bär det, tillsammans med en utmärkt första halvtimme, bara till en svag 3;a, dvs 3-. Det känns som jag har skrivit det här förut och (och det har jag ju i princip faktiskt gjort).
lave
2017-06-09
Och så stör jag mig på att krigare som ställer upp sig i formation inför en sammandrabbning i nästa sekund bryter den för att istället blint rusa in i striden.
lave
2017-06-09
Nej, det här var ju inte så värst bra. Det är svårt att engagera sig för karaktärerna, en del är djupt osympatiska - dvärgarna, alvkungen, Alfrid - andra är bara platta. Och utan ett engagemang blir det här bara en rätt slät CGI-orgie. Martin Freeman är strålande och det finns några ljusglimtar – murbräckan framförallt, och Dáin - men de är få och korta. Annars är det imponerande att trots seriens cirka 7,5 timmars speltid inte lyckas få med rätt väsentliga delar ur en knapp 300-sidors liten bok.
Kayuzuzu
2017-04-10
Mycket besviken. Jag har inte läst boken men Sagan om Ringen-filmtrilogin var 5:or rakt igenom för mig. Denna var sämst av alla filmerna. Onödigt utdragna scener, för många karaktärer som man inte brydde sig om. Gandalf är det enda bra.
Norpan0
2017-02-27
Vad bra de ser - känner igen folk på flera kilometers håll... Vad dåligt orcherna slåss. De dör ju som flugor. Och jag ger inte mycket för deras pansar. Håller ju inte pall för någonting. Att dra ut en ungdomsbok på tre långa filmer funkar inte...