3.3

Höga klackar

En kvinna återser sin dotter som har gift sig med en av moderns gamla älskare. De försöker laga sitt mor/dotter-förhållande och ta itu med sin gemensamma älskare.

Originaltitel Tacones Lejanos
Alternativ titel High Heels
Regissör Pedro Almodóvar
Manus Pedro Almodóvar
Genre Drama, Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Marisa Paredes, Victoria Abril, Miguel Bosé, Anna Lizaran, Mayrata O'Wisiedo, Cristina Marcos, Féodor Atkine, Pedro Díez del Corral, Bibiana Fernández, Nacho Martínez, Javier Bardem, Miriam Díaz-Aroca, Lupe Barrado, Juan José Otegui, Paula Soldevila

Albion
2017-03-22
Omtitt efter drygt 11 år. Almodovar levererar här en mustig historia som kretsar kring mor/dotter-förhållandet och det är två utmärkta prestationer i huvudrollerna. Bra ihophållen berättelse överlag och betyget höjs denna gång till en 4;a.
Raimo_1985
2015-02-16
Mycket Mycket Mycket bra och jag älskar parallellerna till Höstsonaten! Jävlar, så här visar man att man är inspirerad av en annan superb film utan att rippa rakt av.
Hypostas
2013-05-16
Jag kanske är onödigt hård när jag delar ut en tvåa till Tacones Lejanos (min första Almodóvartvåa) men det känns som att jag helt enkelt har tröttnat på Almodóvars lättsamma standardberättelser. Jag håller med om att dansscenen i kvinnofängelset var det bästa med den här rullen. Jag hoppas att Almodóvar gör fler mörkare berättelser i framtiden, då La piel que habito enligt min mening var enormt bra.
Ful_fisk
2013-05-06
Ett mord? Check! Damer med mycket smink och uppiffade frisyrer? Check! Scenografi och kostym med mycket starka färger? Check! En bisarr sexscen? Check! Transvestiter och homosexuella? Check! Jepp, detta är mycket riktigt en Almodóvar-film. Dock känns den mer tragisk och seriös än de flesta andra. Men det fixar han briljant. Gripande, vackert, elegant och fint. Mycket bra film, och en av hans bästa.
Aven
2012-01-06
En lite smått medelmåttig Almodovar-film. Fortfarande bra, fortfarande typisk Almodovar men känns lite ljummen på vissa ställen. Dansscenen i kvinnofängelset är mitt favoritinslag!
coastaltown
2011-09-10
Finns många bra scener, men överlag räcker det inte för att den ska vara lika bra som många av hans andra filmer.
haajen
2010-10-23
En film som är bättre i delar än i helheten, flera fina scener men storyn är för tunn och oengagerande. Fantastiska prestationer av de två huvudrollsinnehavarna och en vacker slutscen.
sirkurt
2010-02-27
Almodóvars egen version av Höstsonaten!
Bardot
2008-04-19
Alltså jag dööör när den "ömma modern" sjunger "Piensa en mi", vilket nummer!!
Aidahog
2008-02-28