3.5

Hogfather

Lönnmördargillet i Ankh-Morpork får ett minst sagt ovanligt uppdrag; någon vill röja The Hogfather ur vägen, och detta på självaste Grisvaktarafton. Döden och hans barnbarn Susan börjar på varsitt håll kämpa för att rädda Hogfather.

Originaltitel Hogfather
Alternativ titel Terry Pratchett's Hogfather
Regissör Vadim Jean
Manus Vadim Jean
Genre Drama, Mini-serie, Fantasy, Familjefilm, 2000-tal
Skådespelare David Jason, Marc Warren, Michelle Dockery, David Warner, Tony Robinson, Nigel Planer, Peter Guinness, Stephen Marcus, Craig Conway, Rhodri Meilir, Sinead Matthews, Ian Richardson (röst), Neil Pearson (röst), Nicholas Tennant, Shend, John Franklyn-Robbins

EvilNed
2016-12-05
Långtråkig miniserie där det tar flera timmar innan man förstår vad karaktärerna, som förövrigt är rätt så irriterande, håller på med. Det finns rätt få sets, ungefär 5, och hela serien utspelar sig fram och tillbaka på dessa. Det finns ingen tydlig protagonist i den första 1,5 timma vilket istället gör att vi får följa skurken, som är jättedålig, och en stödjande biroll som får axla tiden som protagonisten inte är närvarande. Först efter första avsnittet börjar protagonisten ta form, men då är det försent. Konflikten, som är jättevag och som sagt aldrig förklaras noggrant, upplöses när det är ca: 45 minuter kvar av filmen vilket lämnar oceaner av dödtid där "trådar" skall knytas ihop. Dessa trådar tar jättelång tid och är jätte ointressanta. På det stora hela en enormt inkompetent upplevelse
2016-10-29
Underbar miniserie med en skön story, klockrena karaktärer, snygga specialeffekter och väldigt bra skådespelare! Faktiskt långt över förväntan!
lucius
2015-12-23
osammanhängande. Hittills har jag inte sett en enda film baserad på Pratchetts värld som gett böckerna rättvisa
Redfield4ever
2013-12-22
En väldigt blandad saga. Vissa subplots är helt underbara medan andra bara känns onödiga. Vissa skämt är jätteroliga, andra är förutsägbara och tråkiga. Men det är en förvånansvärt vacker produktion som verkligen har en julkänsla som hter duga och skådespelarinsatserna är top notch i princip rakt igenom. Framförallt Michelle Dockerys bisarra kemi med döden är speciellt imponerande. Kommer klart att ses om nästa jul och då kanske betyget höjs.
allthehype
2013-04-25
Nja. Gillar böckerna men det funkar inte alls lika bra på film. Utdraget och med fula effekter.
Fäktaren
2013-01-21
en riktigt bra Pratchett och han slår verkligen ann hos mig med en av slutreplikerna i filmen "Humans need fantasy to be human".
#54
2012-09-16
En halvdan produktion tyvärr.
Engravadlax
2012-05-03
Jag fick ut ett och annat skratt av Döden i början av första delen (och det han säger om 'de stora lögnerna' i slutet är ju klockrent), men det stundtals överförklarande manuset -- som annars förklarar på tok för lite, filmen förutsätter att man redan är införstådd med Discworld universumet -- är ett fall av dålig adaption. Det är en väldigt otight produktion och samtliga skådespelarinsatser är som bäst halvdåliga. Marc Warren som Teatime är i varje fall outhärdlig. Jag hoppas att den ohämmade buskisen och barnprogramshumorn inte förekommer i böckerna, Discworld universumet verkar i alla fall småkul.
S_Griffon
2012-04-03
Gillar Diskworld filmerna. Denna var lite seg men ändå underhållande.
jonas319
2012-02-19
Har inte läst denna bok men måste säga att det helt klart var en underhållande film i sann Pratchett anda...