3.2

Höken och pilen

I det medeltida Italien håller tyska erövrare Lombardiet i ett järngrepp. En man vid namn Dardo har fått se sin hustru tillfångatagen av den tyske ledaren Ulrich, "Höken", men vill ändå inte befatta sig med rebellstyrkorna. Men så rövas även hans son bort ...

Originaltitel The Flame and the Arrow
Regissör Jacques Tourneur
Manus Waldo Salt
Genre Action, Äventyr, Romantik, 50-tal
Skådespelare Burt Lancaster, Virginia Mayo, Robert Douglas, Aline MacMahon, Frank Allenby, Nick Cravat

DOKAN
2023-03-21
En Errol Flynn-film utan Errol Flynn, tyckte någon. Men Burtan duger han med och det är präktiga äventyr i härliga färger och med en skön fröken Mayo.
foppa99
2013-12-02
Trevlig men inget speciellt
Cineasten
2013-02-17
Filmen har inte åldrats särskilt väl. Den har ju trots allt mer än 60 år på nacken och handlingen är makalöst tunn. Det är mer än uppvisning i Nick Cravats och främst Burt Lancasters akrobatiska färdigheter som de besitter mer än väl. Underhållande men ganska präktigt töntigt med dagens mått mätt.
Seger
2012-01-04
Gymnaster på medeltiden
Gna
2008-07-31
Barndomsminnen. När jag ser den igen ska jag överväga om den tom får en 4a!
sofieL
2008-06-09
bra film. burt lancster i sitt esse.
Jake2
2006-11-22
Gammaldags matineäventyr skickligt regisserad av Jacques Tourneur. Burt Lancaster är underhållande och Virginia Mayo vacker.
jacksnipe
2005-05-18
kommer knappi ihög den men saknar den på julafton... där den alltid sändes förut
HansLucas
2004-08-10