2.7

Hokus pokus

En häxa tycker om sin granne men avskyr hans trolovade, så hon förtrollar honom så att han ska älska henne istället.

Originaltitel Bell, Book and Candle
Regissör Richard Quine
Manus Daniel Taradash
Genre Komedi, Romantik, Fantasy, 50-tal
Skådespelare James Stewart, Kim Novak, Jack Lemmon, Ernie Kovacs, Hermione Gingold, Elsa Lanchester, Janice Rule, Philippe Clay

KimEkberg
2021-05-20
gosig film med härliga färgstick som närmast känns stilbildande för häxgenren? Hade gärna fått balla ur ännu mer, även om det är kul att den magiska världen kan existera mer som en subkultur.
Tonti
2021-05-19
Underbar, underbar. Svinsnygga färger och härlig invertering av maktrelationen från Vertigo. Tycker tvärtom vissa andra att Stewart och Novak har väldigt bra kemi, även om åldersskillnaden är i största laget. Lite töntig, men också det på ett positivt sätt.
2015-04-06
Småtrevlig och charmig men känns lite långrandig och oengagerande. Trevlig och stark tvåa. Att det saknas kemi mellan Novak och Stewart som annars är rätt i sig är nog dess största brist.
Astrojacob
2012-05-30
Harmlös småmysig feelgood utan toppar. Lite kul men ganska slätstruken. Ingen av James Stewarts bättre o han ansåg sig dessutom felcastad för rollen. Småmys men inget man behöver se om. Knapp Trea.
LuxLisbon2
2012-01-28
Kontraster som leder till lustigheter, beatnikhäxor, love potions, catchy soundtrack, voodoobutik och en kattlik Kim Novak... allt detta får mig att spinna.
yrkeschaufföre
2011-09-07
En trea enbart för Kims förtrollande charm, historien är lite konstig men jag gillar slutet.
snyltare
2011-09-03
Lite långsamt i början, men sedan blir storyn så ovanlig och figurerna så gulliga att jag blev engagerad.Kul att se!
HerrNenne
2009-09-10
Allra svagaste godkänt, för det är verkligen ingen stark film och varken Stewart, Novak eller Lemmon kommer upp i någon av deras vanliga klass. Kovacs överraskar dock lite.
Czechflash
2007-05-08
Jag älskar James Stewart, men inte ens han kan rädda den här filmen från en flopp. Bara att fåtal scener blir roliga och resten känns bara föråldrat och tråkigt. Kim Novak är charmig iofs, men Jack Lemmon hade jag förväntat mig mer av. Dock måste sägas att hans karaktär är svag.
Caltha
2007-01-26
men ja, karlen är på tok för gammal, det enda han förkroppsligar är "tråkighet" och "vanlighet", som hon ju påstår sig vara ute efter, frågan är bara varför??