Holiday

En berättelse om en kärlekstriangel som involverar en knarkhandlares troféflickvän vid namn Sascha, som fastnar i ett nät av lyx och våld i hamnstaden Bodrum på den turkiska rivieran.

Originaltitel Holiday
Regissör Isabella Eklöf
Manus Johanne Algren, Isabella Eklöf
Genre Drama, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Victoria Carmen Sonne, Lai Yde, Thijs Römer, Yuval Segal, Bo Brønnum, Adam Ild Rohweder, Morten Hemmingsen, Mill Jober, Laura Kjær, Stanislav Sevcik, Saxe Rankenberg Frey, Michiel de Jong

svältaren
2019-06-16
En engagerande film som utan att förklara för mycket (eller knappt något alls) tvingar tittaren att bilda sin egen uppfattning om vad som driver huvudpersonen att stanna kvar hos en man som utnyttjar henne på alla tänkbara sätt. Det enda man vet säkert är det som beskrivs i metaforen med sjalen: att det kommer att sluta illa för "den lilla vackra accessoar" som hon själv har blivit - att hon är varnad och vet om detta men att hon är oförmögen eller åtminstone ovillig att rädda sig själv från nästa "olycka".
haajen
2019-05-07
Sjukt obehaglig och inte kul att se alls men den är konfrontativ och välgjord. Svår att glömma efter att en har sett den då den lämnar så mycket obesvarat. Svag 4a.
myslas
2019-05-01
Jag har väldigt svårt för filmer där varenda karaktär är osympatisk och den här är inget undantag. Den är välgjord i övrigt men jag orkar helt enkelt bry mig vad som händer med de här personerna.
Hanness
2019-04-05
En ren besvikelse.
Ghostface
2019-03-31
Lågintensiv och tryckande stämning med rakt igenom osympatiska karaktärer. En film som väcker debatt men det gör den inte nödvändigtvis bra.
Paramis
2019-03-11
Shait !
Jaganatha
2018-11-25
Amoraliskt och danskt, fast med svensk regissör. Får mig att tänka på hur viktigt det är att hålla sig borta från alla turistorter där rika skandinaver håller till. Men detta dröjer sig inte kvar i minnet, tyvärr.
ViolaIngeborg
2018-11-02
Stark trea. Precis sett filmen. Inte riktigt bearbetat den än. Stundals superstark, ibland absurt ytlig.
Tonti
2018-10-13
Seidl har förstört den europeiska arthousefilmen.
KimEkberg
2018-10-12
hälften är väl redan förlorat när en går in i en icke-moraliserande film med moralens glasögon. Men det är väl också det som gör den danska politiska modellen till en förlorare i slutändan: att den kväver människans inneboende drivkraft att empatiskt vilja förstå den andre. Ett neoliberalt synsätt där allt i livet är självvalt och möjligt att bryta, där alla ifrågasättanden blir moraliserande feministdravel. Det handlar väl bara om att tänka innan man pratar, eller gör filmer. Och inte bara tänka på hur många som ligger det går att sparka på med ett yttrande. Jag har svårt att se vad reproduktionen av trötta eurocinemaklischéer angående missogyni, kvinnlig passivitet, våld, våldtäkt och sexuellt våld- ska tillföra det filmiska klimatet av idag. Det är något hos Seidls starkt försonande drag som gör dennes cyniska univers uthärdligt i perversionens allmängiltighet. Det är svårt att motivera filmens existens ur något annat än terapeutiska bevekelsegrunder. Som åskådare är det svårt att känna sig något annat än uppgiven och handfallen inför världen. Jag tror att vi behöver filmer som fokuserar på det vi fortfarande har kvar, istället för vad som gått oss förlorat.