2.2

Hollywood dansar och ler

Denna filmmusikal gjordes för soldaterna i andra världskriget och för de civila på hemmaplan för att ingjuta hopp, styrka och framåtanda.

Originaltitel Follow The Boys
Regissör A Edward Sutherland
Manus Lou Breslow, Gertrude Purcell
Genre 40-tal, Komedi, Musikal, Drama
Skådespelare Marlene Dietrich, George Raft, Orson Welles, Vera Zorina, W C Fields, Jeanette MacDonald, Dinah Shore, Maria Montez, Charles Butterworth, The Andrews Sisters, Grace McDonald, Charley Grapewin, Carmen Amaya
Filmnummer 41979

Astrojacob
2012-03-10
Även om jag har svårt för sång- o dansfilmer var detta en liten pärla. Eftersom jag älskar 40-talet var detta en kavalkad över både musiken och stjärnorna men filmen är egentligen en ren hyllning till soldaterna under WW II. En trevlig sentimental stund med cameos av massor. Marlene itu, hundarna, Welles som trollkarl och sköna sångpärlor. Stark Trea. (liten minitribute till flera, bl a Leslie Howard, på slutet. Leslie dog ju i början av kriget)
Caltha
2007-07-30
"handlingen" hade de lika gärna kunnat stryka, tro inte att det här är en spelfilm. det är däremot en finfin kavalkad av shownummer - särskilt flamencodansösen, det jitterbuggande komikerparet och så Marlene som blir sågad mitt itu förstås!