2.8

Hollywood Ending

En regissör som definitivt har sina glansdagar bakom sig och idag endast gör TV-reklam hyrs in för att göra en storfilm med sin ex-fru som en av producenterna. Detta gör honom så omtumlad och neurotisk att han psykosomatiskt tappar synen. Han bestämmer sig dock för att ge sig på att regissera filmen ändå och försöka dölja sitt nya handikapp.

Originaltitel Hollywood Ending
Regissör Woody Allen
Manus Woody Allen
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Woody Allen, Tea Leoni, Treat Williams, Mark Rydell, George Hamilton, Debra Messing, Mark Webber, Barney Cheng, Lu Yu, Tiffani Thiessen, Jodie Markell, Marian Seldes, Fred Melamed

Skapad 2019-12-18 av niljoh
Val Waxman är filmregissör med sina bästa år bakom sig. Han får en dag ett erbjudande att regissera en storfilm som han är nära att tacka nej till då producenten råkar vara hans ex-frus nuvar...   Läs mer »

Skapad 2019-12-09 av Kiril
Woody Allen är en filmmakare som delar upp publiken i två läger. Ena hälften ser hans filmer som gubbsjuka och händelselösa uppvisningar av verbal onani. Den andra hälften ignorerar gubbsjukan ...   Läs mer »

Ful_fisk
2015-06-26
Riktigt kul stundtals, med slagfärdig dialog och några finna smockor åt Hollywood-systemet. Tappar dock efterhand och blir i längden lite banal och framåt slutet är det inte superkul längre. Men som helhet godkänd. Svag trea.
2015-01-20
Jag är svag för Woody Allens filmer där han själv är med samtidigt som jag kan tycka att det på senare tid blivit bäst resultat rent filmmässigt när han håller sig bakom kameran. Det jag gillar med denna filmen är de scener när Allen får svamla på för fullt och jag uppskattar också historiens farsaktiga humor. Det jag har svårt för är att med undantag av Woody Allen och Tea Leoni så är rollistan väldigt tråkig. Inte en av Allens bästa men här finns charm och humor som glädjer. 3-
Dele
2014-04-07
Nja, en idé som Woody inte riktigt lyckas hålla i en hel film, även om det finns några fina komska episoder. Slutet känns ganska lättköpt och tamt. Hollywood Ending är inte dålig, men bara sådär.
sunvalley
2014-03-15
Det är alldeles för lätt att slentriansätta en trea på en Woody Allen-film. Men det här blir min första tvåa på en av hans filmer, trots att jag i regel älskar filmer om filminspelningar.
Palmertz
2013-10-30
Efter att ha sett tio filmer av Woody Allen börjar jag tröttna lite. Dom är för lika varandra. Dom är för sega. Dom är för ointressanta. Men jag fortsätter ju välja dom istället för andra filmer att se... Alla filmer har sitt lilla speciella som gör att tiden ändå inte känns bortkastad. Så även här. En svag trea.
booby
2013-09-14
Lite långsam men har ändå en viss charm och humor i sig.

2013-08-21
Zzzzzznark.. Hade ingenting.
Darn
2013-04-28
Inte allt för olik "Harry bit för bit", för att inte tala om alla andra filmer Woody Allen skrivit och regisserat där han själv även spelar med i och förmänskligar tankspriddheten hos en äldre man. Ett starkt plus för meta-greppet dock!
AddeColciago
2012-12-10
Ganska rolig och ett rejält steg upp på kvalitetsstegen jämfört med Small Time Crooks och The Curse of the Jade Scorpion.

2012-08-03
En bagatell, men oftast en mycket rolig sådan. Som så ofta med Allen kunde man önska sig att filmen var lite tajtare, men garven finns där.