3.3

Hollywood och Förintelsen

Det dröjde innan Hollywood tog ställning mot nazismen i sina filmer. Den tyska filmindustrin var nummer två i världen, och amerikanska filmbolag i ekonomiskt beroende avskedade tjänstvilligt sina judiska medarbetare. Repressalier väntade finansiärer och medverkande i antinazistiska filmer. Denna kanadensiska dokumentär ger en bild av händelserna med hjälp av flertalet filmklipp och medverkande som Steven Spielberg, Sidney Lumet och Rod Steiger.

Originaltitel Imaginary Witness: Hollywood and the Holocaust
Regissör Daniel Anker
Manus Daniel Anker
Genre Dokumentär, 2000-tal
Skådespelare Gene Hackman (röst)

Asmorod
2016-06-08
Mycket Hollywood-internt axelklappande här.
Mikka
2012-02-20
Välgjord och intressant dokumentär med många kända regissörer och filmklipp. Runt många av klippen får man information om hur inspelningen gick till, vad som föranledde filmen och vilket mottagande den fick när den visades. Mycket sevärd. 3+
RJ
2011-12-14
De sista 10 min av filmen kommer ett par av de frågeställningar som jag tycker att de borde ha arbetat mer med. Dock är dokumentären intressant, men lite för spretig och lite för tunn.
strym
2006-09-14
Mycket intressant hur Hollywood behandlat ämnet om koncentrationslägrena och de som överlevt.