3.2

Holy Motors

Skådespelaren Oscar är i ständig förvandling när han skjutsas fram i Paris stadsmörker med en utsträckt limousin för att utföra en rad mystiska uppdrag. Varje stopp kräver att han träder in i en ny roll.

Originaltitel Holy Motors
Regissör Leos Carax
Manus Leos Carax
Genre Science Fiction, Fantasy, Drama, 2010-tal
Skådespelare Denis Lavant, Edith Scob, Eva Mendes, Kylie Minogue, Elise Lhomeau, Jeanne Disson, Michel Piccoli, Leos Carax, Nastya Golubeva Carax, Reda Oumouzoune, Zlata, Geoffrey Carey, Annabelle Dexter-Jones

pufred
2018-01-21
en fransk mystisk fantasyfilm om identiter, stereotyper, om film, om konst/skapande/jobb, om möten, staden,om genres och narrativ. Många underhållande scener, många rätt meningslösa, och man tänker konstant och febrilt letar efter någon form av innehåll, struktur eller samband, som jag inte hittar, utan det känns mest som massa scener staplade på varann utan dramaturgi. Denis Levant och hans förvandlingar är fantastiska. Intressant och unik. Men min känsla är att regissören vill för mycket och har ingen röd tråd.
fleurs_du_mal
2018-01-20
En sorts blandning av Matthew Barney och Luis Bunuel. Mestadels långtråkig, på franskt vis.
fabbe86
2016-01-18
Nåt av det märkligaste jag sett. En tankeväckande resa.
Adoniram
2015-10-30
Synnerligen speciell. Helt skruvad. Tämligen underbar.
2014-10-31
Lavant är bra och filmen snygg. Inledningsvis är det intressant, och segmenten kontrasterar varandra på ett spännande sätt. Sedan går allt i stå, och blir mest tråkigt. Filmhistoriens lökigaste slut? (5+/15)
Wridmuld
2014-03-19
Obegripligt abstrakt, men fascinerande och fängslande...
RobinsTaste
2014-01-02
Efter lite tänk så blir det en 4a, då filmens bra delar är riktigt sköna och går att analysera och tolka fritt. Bästa dragspels-inslag jag sett hittills. Vacker och lite nasty, fast utan att gå över gränsen.
kakbakarn
2013-11-19
Lavant är fantastisk och filmen mestadels fängslande. Ett fint verk, men filmen växer inte särskilt mycket under resans gång, inte för mig i alla fall. Jag hade föredragit om ett par av de senare segmenten hade kunnat öka totalupplevelsen, bidragit med något mer till helheten på något sätt. Nära fyran i alla fall.
zabb
2013-10-12
det enda straffet är att du är dig själv, och får leva med det. tyckte den var mycket talande, jag tänkte olika sinnestillstånd, olika roller (ofc) och olika personas vi förklär oss i, även om rollgrejen är lite diffus. jag undrar om scenen med kylie var den enda äkta. jag tolkade den på ett helt annat sätt än en vän men jag gillar filmer som splittrar människan
zonk
2013-09-27
Meta-film vars meta-plot mest framkallar meta-gäspningar.