3.8

Holy Mountain

En surrealistisk film med ockulta inslag. En Kristus-liknande man vandrar genom ett antal bisarra scenarier fyllda av religiös och politisk symbolik. Han möter till slut en alkemist som introducerar honom för sex stycken mäktiga och rika personer som var och en representerar en planet i vårt solsystem. Tillsammans ger sig alla åtta, och alkemistens assistent, ut på en resa för att hitta det heliga berget.

Originaltitel The Holy Mountain
Alternativ titel La Montaña sagrada
Regissör Alejandro Jodorowsky
Manus Alejandro Jodorowsky
Genre Komedi, Fantasy, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Alejandro Jodorowsky, Horácio Salinas, Zamira Saunders, Juan Ferrara, Adriana Page, Burt Kleiner, Valerie Jodorowsky, Nicky Nichols, Richard Rutowski, Luis Lomelí, Ana De Sade, Letícia Robles, Arielle Dombasle

Skapad 2019-10-14 av getrick
\"I ask of film what most North Americans ask of psychedelic drugs.\" - Alejandro Jodorowsky En Kristus-liknande man vandrar genom ett antal bisarra scenarier fyllda av religiös och politisk symboli...   Läs mer »

2019-04-16
Den här typen av konst kan jag uppskatta i kortfilmsformat men i långfilmsformat är det nästan alltid bara tråkigt. Sen är jag verkligen trött på hur kvinnor och kvinnokroppar används i nästan alla filmer av det här slaget. Det är faktiskt ganska obehagligt hur konsekvent objektifierade dom är. Jättetråkig film.
2018-05-23
Jodorowsky varken fuskar eller spar på krutet. Hans arbete med det estetiska imponerar, oavsett om det handlar om interiörer eller statister. Sedan bjuder han på massor. Man får absolut inte allt man kan tänka sig, men definitivt mer därtill. Småväxta jultomtar, bajsätning, prostituerade barn, brinnande dockor, ätbara Kristus-figurer i naturlig storlek, exploderande groddjur, och sexmaskinsavkommor. Sex, blod, naket, kroppsliga utsöndringar, krymplingar och ett stor antal djur som far illa. Emellanåt är det enormt fascinerande, men emellanåt är det verkligen skittrist eller fånigt artyfarty. Allt som allt landar filmen på en trea, men Joddans inställning till "djur i konsten" tar motbjudande stor plats, så det blir inte högra än en stark tvåa. (6+/15)
Albin92
2018-05-06
Känns som en film man skulle kunna få schizofreni av, men helt klart intressant att titta på.
2017-10-30
wasteoftime
2017-02-15
Svårt att veta vart man ska börja här. Men vi kan väl börja med det lilla positiva jag kan hitta, och det är väl att Jodorowsky verkar ha skapat ungefär exakt vad han ville. Att han och jag sedan uppskattar totalt skilda saker, det är ju en annan sak. Ett större problem, för mig än för honom, antar jag. Men det här, ja, det kan jag leva utan, om jag ska vara snäll. Det finns klart viss kvalitét i själva filmkonsten här, men som fiflm och subjektiv upplevelse för mig är det bara blahä. Så mycket inknödd symbolik av olika slag som vi kan få med på så lite yta som möjligt. Det blir dock lite bättre när de väl kommer fram till "Lotus island" på slutet. Men nej, jag betackar mig, och känner inte att jag prioriterat fel som säkert tagit 10 år på mig att se denna, efter att första gången ha tänkt göra det. 3,8 på SH-skalan.
mr_magi
2016-10-01
Fullträff!
Mat1az
2016-09-20
Jodorowsky slutar då aldrig att förvåna en i denna film. Som alltid tycker jag det är tråkigt när plågandet av djur ska användas som underhållning. Men det är en bisarr, vacker, underlig, skrämmande, sjuk och rolig film som kommer finnas kvar i ens minne för alltid.
Sangraal
2016-01-25
Ni nedan, vad är det som är så äckligt? Varför behöver nakenhet motiveras? Beskriver ni allt ni inte uppskattar eller förstår för "flummigt"?
Ful_fisk
2015-10-16
Sicken jävla dynga. Stänger normalt sett aldrig av filmer, men det finns ju fan gränser. Hippie-flum av tristaste märke med en massa äckel att göra det hela ännu värre. Varför är sådant här ens en grej? Varför är den här filmen känd? Trams.
CaptainAwesome
2015-06-13
Alltså, poäng för ambition. Vissa scener är verkligen helt galna, men också precis lika förlorade i symbolik och bisarra teman. Tarsem Singh måste vara inspirerad av estetiken från den här filmen, vissa scener är nästintill en ctrl-copy från det här. Nej, jag kan inte rekommendera det här till någon, det är för mycket pretentiöst flum som endast lär tilltala pretentiösa flummare.