3.2

Hombre

En vit man har uppfostrats av indianerna. Han har aldrig känt sig riktigt hemma i någon av världarna.

Originaltitel Hombre
Regissör Martin Ritt
Manus Irving Ravetch, Harriet Frank Jr
Genre Western, 60-tal
Skådespelare Paul Newman, Fredric March, Richard Boone, Diane Cilento, Barbara Rush, Martin Balsam

F-M-J
2019-08-13
Engagerande film som är värd att trängas bland giganterna uppe i gräddhyllan av sin genre. Newman forna coolhet osar ur skärmen.
Zebulonm
2016-12-02
En bra western med en bra story o en kanonbra Newman...
Hypostas
2016-03-20
Hombre var en av inspirationskällorna när Tarantino skapade The Hateful Eight och det är lätt att se varför. Inledningen med diligensfärden är riktigt bra, och Paul Newman är oväntat bra i sin roll. Men tyvärr lider filmen av en hel del brister som drar ner betyget rejält. Folk tycks inte påverkas nämnvärt av att bli skjutna i magen och en rollkaraktär glöms helt sonika bort när säcken ska knytas ihop för handlingen i slutet av filmen. Dessutom agerar vissa personer helt obegripligt korkat i flera situationer. Men totalt sett så är det en mycket sevärd film, med fin bild på den nya BD:n och den gör sig riktigt bra på stor duk.
Dutch
2015-06-21
Underhållande och spännande western med en härlig story och intressanta karaktärer.
ClintanTheKing
2013-10-04
Helt klart ett underhållande western-äventyr med bra skådespelare. Framförallt Newman och Cilento är bra.
Sznax
2013-03-25
En tät och mycket välspelad västern. Newman är väldigt bra i titelrollen och Balsam och Marsh ger extra tyngd. Mot slutet blir filmen lite utdragen och lite väl statisk för sitt eget bästa. Samtidigt är det kanske bästa delen av filmen just p.g.a. det. Betyg 6.7
Gigi1943
2013-03-17
Mycket stark trea (kanske en fyra framöver när jag smält den), fin inledning, jag trodde det var den vackra hästen som hette Hombre, en ovanligt mild och trevlig västern.
Jonas77
2012-03-23
4+ i betyg. Jag gillar ofta inte Newman men här är han bra. Vita människor blir beroende av hans "indiankvalitéer". Spännande och oväntade vändningar.
#54
2012-02-18
Bättre än väntat.
Mikka
2012-02-13
Välgjord film med bra skådespelare, rätt snyggt gjord. Tyvärr känns den som en ganska typisk western, och ganska långsam, vilket gör att mitt intresse inte håller sig på topp. Men det finns tanke bakom och avslutet är bra.