3.3

Home

En familj lever i ett isolerat paradis intill en nedlagd motorväg. När vägen åter öppnas för bruk vägrar familjen flytta, trots oväsen, smuts och obefintligt privatliv.

Originaltitel Home
Regissör Ursula Meier
Manus Antoine Jaccoud, Olivier Lorelle, Ursula Meier, Gilles Taurand, Raphaëlle Desplechin
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Isabelle Huppert, Olivier Gourmet, Adélaïde Leroux, Madeleine Budd, Kacey Mottet Klein

resegaranti
2015-11-01
Det är som om någon filmatiserat Stefan Sundströms låt Näktergal. Inte perfekt på något sätt, men får en att fundera över vad ett hem betyder för en. De borde ha behandlat katten bättre!
Mortiis
2015-06-02
Nästintill skräckfilmskänsla - man lever sig verkligen in i mardrömmen familjen lever och som någon annan skrev verkar det finnas ett latent hot i varje bild. Intensivt men samtidigt lågmält, effektfullt och jordnära. Kollade upp denna efter att ha sett Ursula Meiers andra film Syster, som för övrigt också är helt briljant. Hoppas på fler långfilmer från henne framöver.
ledsenpirat
2011-06-27
Nervpirrande och bra skådespel. Skruvad och intressant, men mer som en kommentar till samhället och familjen än en helgjuten berättelse.
sirkurt
2010-12-27
Verkligen en fantastisk film som är annorlunda och väldigt egen. Intressanta karaktärer, fantastiskt skådespeleri, vacker, gripande och spännande eftersom man egentligen inte vet vad som ska hända. Förtjänar mycket mer uppmärksamhet än den har fått, den förtjänar också mycket mer uppmärksamhet än de flesta andra filmer får. En pärla.
mylar
2010-08-06
En film som bygger på oberipliga beslut har jag svårt att ta till mig. När den sen fylls av skrikiga barn blir det ännu svårare. Den är dock så välspelad att den blir okej ändå. Det ser ut som att de har en anledning till sina idiotiska beslut och då blir det acceptabelt.
FrågaEwa
2009-10-22
Otroligt bra. Man får en varm bild av en medelklassfamilj, samtidigt som man inte kan slappna av för ett latent hot i varje bildruta. Det ligger en spänning i filmen. Typiskt välarbetat, välagerad och välregisserad fransk film i mina ögon. Ovanlig bakgrund till berättelse.