2.5

Home of the Brave

Filmen handlar om fyra amerikanska soldater som närmar sig slutet av sin tjänstgöring i Irak. Innan de får åka hem blir de skickade på ett sista uppdrag, att leverera medicin till en avlägsen irakisk by. Men under uppdraget blir gruppen överfallen och lider svåra förluster. De överlevande soldaterna får både fysiska och psykiska skador och måste nu kämpa för att återgå till sina vanliga liv hemma i USA.

Originaltitel Home of the Brave
Regissör Irwin Winkler
Manus Mark Friedman
Genre 2000-tal, Action, Drama, Krig
Skådespelare Christina Ricci, Samuel L Jackson, Jeffrey Nordling, Jessica Biel, Vyto Ruginis, Chad Michael Murray, Victoria Rowell, Sam Jones III, 50 Cent, Brian Presley, Kelly B Eviston, Brendan Wayne, James MacDonald (I), Kiara Johnson, Ginger Ewing, Jack Serino

Skapad 2012-10-25 av rikirock
En enhet i krigets Irak får det efterlängtade beskedet; ni får åka hem! Lättnaden är stor och den sista humanitära insatsen innan hemfärd bör inte vara annat än ett rutinuppdrag. Men under s...   Läs mer »

WaldoTrumbull
2012-07-17
Klichéstapling. Man har sett allt förr, även om de här faktiskt inte viftar lika fanatiskt med flaggan. Jackson är riktigt bra, Ricci och Biel gör godkända prestationer, men på det stora hela så varken griper eller underhåller filmen något speciellt. Ett vanligt dussindrama utan något nytt att komma med.
Blink182
2010-12-06
Nja. Har sina stunder verkligen. Samuel L jackson är bra men när det kommer till de andra skådisarna kan jag inte riktigt säga samma sak. Ibland kändes den lite: buhu för våra amerikanska soldater i Irak. Njeee. Se stop loss, Generation kill eller Hurt locker istället. Dom kändes mer äkta
Grillo
2010-10-30
Bättre än vad jag trodde, och med solida skådespelarinsatser från alla inblandade. Förstår inte varför den här får så mycket hat. Visst är den amerikansk och lite klichéspäckad ibland, men den glorifierar knappast krig på samma sätt som den här typen av filmer brukar hatas för.
Valarn
2010-10-04
Skrattade när jag läste titeln och var långt från imponerad av scenerna från Irak. Tycker dock att det växer sig starkare mot mitten. 50 Cent gör en duglig roll som Jamal. Filmen kunde ha varit mycket, mycket sämre, men givetvis även bättre. Därför får den 3-/6 och 2/5.
Ghostface
2010-08-10
Inte speciellt intressant nånstans och med mycket upprepningar. Man har sett allt tidigare det känns som en ihoppslafsad film som jag är glad att jag inte har i min filmsamling som ett chansköp från rusta eller något. S Jackson är stabil som han brukar vara utan speciellt mycket mer och tycker inte det går att klaga speciellt mycket på Curtis "50" han utmärker sig inte men skämmer inte direkt ut sig heller. Tror att dom som klagar på s k "kändisskådisar" är såna som vill visa sig vara tillräckligt alternativa och kunniga i ämnet och därför klaga utan att riktigt veta vad dom klagar på.
fitteld
2010-01-16
50 Cent, wtf?
Djason
2009-11-26
Intressant film även om man sett detta runt 1000 ggr nu. Det som drar upp betyget till en stabil 3:a är Samuel L Jackson spel och även Jessica Biel övertyger. Dock är 50 cent en le jäkel, vet inte om hans skådespelartalang eller musiktalang suger mest.
KillerPutte
2009-03-23
(rek.3) Filmen tar itu med problematiken när väl soldaterna är hemma. Och det är en bra film, med säkert många träffpunkter, men det blir lite för segt och tråkigt filmen igenom. Men helt klart stabilt.
Roxie
2008-10-06
En tråkig film som jag verkligen inte vill se igen.
Peter691
2008-09-25
En film som inte bara va "för vi är amerikaner fy faen vad vi är bra" utan faktiskt visade mer hur det kan vara och vilka men man kan få för livet av en sådan upplevelse, skönt att se att de inte glorifierade allt bara...