2.8

Homeros Odysséen

Homeros flera tusen år gamla berättelse om äventyraren Odysseus, kungen av Ithaca, och hans 20 år långa resa hem efter segern i det trojanska kriget. En seglats kantad av lömska häxor, människoätande jättar, eldsprutande drakar, ett monster med sex huvuden och undersköna sirener som sjunger sjömän i fördärvet.

Originaltitel The Odyssey
Alternativ titel Homer's Odyssey
Regissör Andrej Konchalovskij
Manus Andrej Konchalovskij, Chris Solimine
Genre Mini-serie, Drama, Fantasy, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Greta Scacchi, Christopher Lee, Geraldine Chaplin, Bernadette Peters, Armand Assante, Jeroen Krabbe, Eric Roberts, Isabella Rossellini, Vanessa L Williams, Irene Papas, Nicholas Clay, Paloma Baeza, Ron Cook, Roger Ashton-Griffiths, Michael J Pollard

Skapad 2019-12-18 av orangemilk
VARNING VARNING!!! Det här var en riktigt dålig film. Jag satte en 3:a på handlingen eftersom jag gillar brättelsen som filmen bygger på men de hade värkligen sabbat grundbrättelsen eftersom d...   Läs mer »

Slegnirp
2019-05-05
Rätt bra för vad den är. Älskade den som liten eftersom jag älskar grekisk mytologi. Inget mästerverk men som sagt, bra för vad det är.
2017-10-26
2015-10-02
Puttrar på rätt så lagom även om den redan känns hopplöst daterad. (6/15)
2015-02-09
En TV-produktion som levererar ett härligt äventyr med massor av matinékänsla och storslagenhet. Skådespelarna sköter sig och ger allt det har i sina välkända karaktärer. Som sagt är detta dock en TV-produktion och inte av den sorten vi är vana av idag med t.ex. HBO så specialeffekterna går att diskutera. Känslan och historien vinner dock över denna gång så jag njuter i fullo.
Ima_Tree
2013-03-10
Assante känns så fel i den här outfiten och överlag är det ganska daterat och B. Men trots det är det en rätt så mysig matinékänsla.
MISSPOKI
2013-01-02
Bästa filmen någonsin om Odysseus äventyr, har ni inte sett den, GÖR DET!
Xenox
2012-07-29
En spännande och intressant historia.
Grillo
2012-07-18
Och just det, jag störde mig en del på att Odysseus tydligen kan knulla runt som han vill, men frun måste hålla sig kysk i 16 år... Här kan vi väl dock faktiskt skylla på antika värderingar :P
Grillo
2012-07-18
En hel del överspel men det är väl att vänta av ett såhär i grunden uråldrigt och episkt verk. Ändå välgjord, men helt för lite pengar har lagts på specialeffekterna.... Trots allt är det ju dock en tv-film. Minns åtminstone att jag drömde mardrömmar av Charybdis (Sarlacc much?) back in the days. Sista timmen var riktigt bra, och räddar en film som börjar gå lite på tomgång. Den här historien hade förtjänat en ordentlig högbudgetsatsning.
LillaBlåaMus
2011-09-04
Svårt att göra mycket sämre av ett så bra originalmanus (boken). Vart tog sirenerna vägen?