3.1

Hon dansade en sommar

Göran tillbringar lovet på sin farbrors farm och träffar då 17-årige Kerstin som bor på en gård i närheten. Ungdomarna i trakten försöker organisera en ungdomsklubb men får ingen hjälp från prästen i byn utan istället får de låna en lada av Görans farbror. Under tiden blir Göran och Kerstin förälskade i varandra vilket inte accepteras av deras föräldrar.

Originaltitel Hon dansade en sommar
Regissör Arne Mattsson
Manus Olle Hellbom, Per Olof Ekström, Arne Mattsson, Volodja Semitjov
Genre Drama, Romantik, 50-tal
Skådespelare John Elfström, Edvin Adolphson, Ulla Jacobsson, Folke Sundquist, Irma Christenson, Erik Hell, Sten Lindgren, Arne Källerud

2018-11-16
Svensk film när svensk film var ganska bra...
kakbakarn
2018-10-15
En enkel historia som är vacker i sin enkelhet och som lyfts av Jacobssons oskuldsfulla charm samt Adolphsons njutbart kompetenta skådespeleri.
stgurgel
2018-05-06
Mycket finstämd och känslosam charm. Ulla Jacobsson är finfin
andmoreagain
2018-05-04
John Elfström äger!!! Trist att han skulle bli alltför bekväm med rollen som Åsa-Nisse.
RustyFilm
2016-12-11
Bara det att det är en del av svensk filmhistoria gör det är värt att se den. Inget annat. Det finns inte nått i den här filmen som går att lyfta fram som bra. Men ändå vördas den som en del av svensk filmhistoria. Påstår inte att det är en helt erbarmlig film men den är inte värd de tributer som den fått under årens lopp. Dessutom är DVD utgåvan kvalitetsmässigt helt kass (värre än VHS).
Hypostas
2016-02-25
En riktigt fin svensk klassiker. Ett extra plus till det fina klarinettspelet.
Andravåningen
2015-06-09
den här filmen har mycket i sig. kanske inget direkt originellt, men det blir ändå bra eftersom det för en gångs skull funkar i allt väsentligt från början till slut. hade de dessutom tonat ner stråkarna skulle jag inte haft något att klaga på. Som F-M-J säger märks det att filmen har haft inflytande.
F-M-J
2015-02-19
Kalla mig blödig men detta var en överraskning utöver vad jag hade kunnat föreställa mig. Älskar budskapet med filmen som senare lånats hej vilt i mängder av produktioner. Skådespelet är makalöst bra och framförallt vill jag framhäva det kreativa fotot som förgyller den enkla men samtidigt starka handlingen. Slutscenen blir predikande vilket normalt sett jag har svårt för, men i detta fallet gör det ingenting eftersom kärnan i det är vackert. Ett mästerverk!
Raimo_1985
2015-01-30
Film med stort F! Den här filmen har ALLT. Ung kärlek, vackert foto, humor och sorg, unga människor som kräver förändring, en elak präst, sensationsfaktor, utsökt skådespeleri. Oj Oj Oj. Detta är en av de bästa svenska filmer jag sett och utan tvekan den bästa av den mycket ojämna Arne Mattsson. Det känns som han tryckte ut allt han hade på den här filmen. Vaxdockan är också sjukt bra, en solklar fyra, men denna är mycket bättre. Ja vad mer ska jag säga.... En solklar femma till denna.
emilstjernholm
2014-08-23
En välkomponerad film om motsättningen mellan landsbygd och stad. Tajt berättad och intresseväckande trots den klassiska storyn.