Hon kom från Marseille

Chatelin, en medelålders restaurangägare, får en dag besök av sin ex-frus dotter Catherine. Hon säger att hennes mor dött och att hon nu är helt ensam i världen. Den godhjärtade Chatelin låter henne bo hos honom, men ångrar sig snart när det framkommer att hon inte bara ljuger, utan även är en psykopat som planerar att mörda honom.

Originaltitel Voici le temps des assassins
Alternativ titel Deadlier Than the Male, Twelve Hours to Live
Regissör Julien Duvivier
Manus Maurice Bessy, PA Breal, Charles Dorat, Julien Duvivier
Genre 50-tal, Drama, Thriller
Skådespelare Jean Gabin, Danièle Delorme, Lucienne Bogaert, Gérard Blain, Germaine Kerjean, Gabrielle Fontan, Robert Manuel, Alfred Goulin

Tonti
2017-12-31
Miljöerna med de stökiga Hallarna, finrestaurangen och det sjaskiga hotellet är lysande, liksom fotot och Gabin. Men det är en ganska oengagerande story trots vissa drastiska inslag. Det känns liksom lite tråkigt att till en början ha investerat sympati i karaktärer som behandlas så slappt av filmen självt.
KimEkberg
2017-12-30
Lite lövtunn på ett både charmigt och ocharmigt sätt, och inte utan idiosynkrasier. Läckert djupfokusfoto med idel höga och låga vinklar, och snygg musikläggning.Också måste en ju uppskatta själva restaurangmiljön som fond för det ytterst oklara dramat.