3.7

Honungslandet

En dokumentär om en makedonisk kvinna som i åratal tagit hand om bin i en vacker dalgång och sedan rest till huvudstaden Skopje för att sälja honungen. Hon bor ensam i en eljest övergiven bergsby tillsammans med sin sjuka mor. Snart bosätter sig en stor familj alldeles i närheten och den tidigare så jämna ekologiska balansen utmanas när nykomlingarna sätter igång med rovdrift av bina.

Originaltitel Honeyland
Alternativ titel Medena Zemja
Regissör Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov
Manus Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov
Genre Dokumentär

mammene
2020-09-02
Jag blev väldigt fascinerad av det här, en miljö och leverne som är vida skilt från ens eget liv. Mest fascinerad är jag av Hatidze Muratova som beter som om hon är själv och ingen kamera som följer henne, hennes milda behandling av bina. Har nog nöjt mig med att följa bara henne och varit glad om jag sluppit se den brutala familjen som anlände med buller och brak, och att de inte verkade förstå hur de framställdes. Det var lätt att glömma att det här var en dokumentär, det kändes mycket som ett drama. Vackert var det i dess eländighet ändå och trean är stark.
StureStenhög
2020-08-25
Här får man verkligen en unik inblick i en livsstil långt ifrån sin egen. Biodling känns onekligen som ett jävla helvete, men det är fascinerande att beskåda hur de går tillväga. Men mest imponerande är nog ändå att de lyckas komma så nära människorna, ibland är det svårt att tro att det här faktiskt är en dokumentär. Tyvärr kan jag dock inte påstå att det är speciellt engagerande, och jag hade gärna sett att man hade fått lite mer kontext. Det är mer en film att beundra än att avnjuta. Svag trea
Ful_fisk
2020-02-27
Började fint men segt, vilket utlovade en trea i betyg. Sedan kom den där grannfamiljen och det blev riktigt engagerande! Starkt och vackert, en riktigt fin film! Den har nu lanserats i Sverige under titeln "Honungslandet" förresten, så titeln får gärna uppdateras.
AndersAxelsso
2020-02-15
Så vacker! Vilken kvinna. Och vilket foto. Jag begriper inte hur de lyckats filma i situationer som är både djupt intima och förödmjukande utan att det märks att en kamera är där. Fantastiskt!
best_jeppe
2020-01-02
Tittade på denna efter att Dave Chen på Slashfilmcast rekommenderade den. Först tyckte jag den var lite seg men sedan blev jag mer och mer indragen och fascinerad. Familjen som flyttar in är helt jävla kaos och som tvåbarnsfar fick jag vid ett flertal tillfällen skrämselhicka över hur ungarna hanteras och vid minst ett tillfälle när en av ungarna håller på att dö. Stabil 4a.
goeran
2019-12-01
Tamara Kotevskas och Ljubomir Stefanovs Honeyland är fascinerande nordmakedonisk dramadokumentär från 2019 om en av de sista kvinnliga bijägarna i Europa; om ett liv i ömtålig balans i naturen. Filmen, som hade premiär på Sundance Film Festival i USA, har redan vunnit 23 internationella priser. Betyg 3.