3.5

Hooked for Life

Staffan Hildebrand gjorde den första svenska skateboardfilmen, Fjortonårslandet för SVT 1979 och träffade då skateboardåkarna Tony Magnusson och Greger Hagelin. Staffan har nu efter drygt 30 år sökt upp och filmat dem och några andra svenska skateboardpionjärer som blev Hooked for life. Filmen följer också Stockholmsskatarna Mathias Ringström och Ali Boulala som började åka skateboard på 90-talet och sedan gjorde internationell karriär.

Originaltitel Hooked for Life
Regissör Staffan Hildebrand
Manus Staffan Hildebrand
Genre Dokumentär, 2010-tal

Raimo_1985
2018-11-11
Man kanske skulle ha sett 14-årslandet innan det här men jag vet inte hur lätt den är att få tag i. Den här filmen är riktigt bra, och jag vill gärna spara på den, vill inte se klart den direkt. Skitkul och intressant att se hur skateboardingen kom till Sverige, blev populär, dog, återuppstod, svenskar som blev stora på skateboard i USA, skejtare det gick bra för, som startade skateföretag och gjorde big business, intressant att lära sig om enorma skejtare det inte gick lika bra för (RIP Per Viking) och se hur skateboarding ändrade sig på nittiotalet (som är mitt skate-årtionde), häftigt att se den helt obegripliga Ali Boulala, och supertrevligt med alla speciella snubbar, (det är uteslutande snubbar), charmtroll är det många som är, till exempel Tony Magnusson. Jag tycker Staffan Hildebrand med team har fått till en riktigt bra skatedokumentär här, för alla oss som älskar skateboard men även för de som är nyfikna. Kan vara Hildebrands bästa film.
colorspace
2012-03-07
Riktigt jävla bra
Deepshit
2012-02-28
Intressant film där man får se hur det gick för svenskarna som var delaktiga i den svenska skatebordkulturen på 70-talet. Nu har jag inte sett Fjortonårslandet men blev väldigt sugen på den. Framför allt lyckades Staffan Hildebrand återkoppla sina två filmer och samtidigt dokumentera hur skatekulturen fördes vidare. Hildebrand kanske skulle ha satsat på dokumentärer istället för spelfilm.
Ondskapt
2012-02-03
Intressant och mycket underhållande rulle om den svenska skatekulturen med både glädje och tragedi. Man blir inte lite sugen på att plocka upp brädan och börja åka direkt, vilket får stå som ett gott betyg.
KimEkberg
2012-01-07
på ett sätt den svenska skateboardingens dogtown and Z-boys, och även om den inte lyckas helt och hållet så är det i alla fall historiskt intressant att se nu och då jämföras sida vid sida. den version jag såg var (tack och lov?) inte 127 min. den gjorde mycket reklam för sin föregångare fjortonårslandet som man kanske borde ta och spana in nån gång.
ContraKarlsson
2012-01-06
Riktigt, riktigt jävla bra!
indygrinder
2011-12-29
Peppen! Nu säger jag som jag säger varje år: Jag ska börja åka igen. SVT-varianten kanske i ärlighetens namn var en smula torftig (det finns ju så mycket mer), men DVD:n borde rymma mer godis.

2011-08-28
Helt klart en bra och tämligen intressant dokumentär om den svenska skate-historien. Men frontfigurerna ger många ryggklappningar och lyfter helst av allt fram sig själv och sina vänner i allt rampljus. På den punkten är det på gränsen till överdrift.
mfs
2011-08-05
Nostalgi!
jennah
2011-07-22
I denna film får vi bland annat lära oss att Greger Hagelin älskar sig själv och helst av allt ville vara skateboardstjärna själv. I övrigt rätt intressant om skateboardkultur förr (och nu) i Sverige.