3.8

Hoop Dreams

Dokumentär som under flera år följer de unga, basketspelande pojkarna William Gates och Arthur Agee från Chicago.

Originaltitel Hoop Dreams
Regissör Steve James (II)
Manus Steve James (II), Frederick Marx
Genre Dokumentär, 90-tal

Ful_fisk
2016-10-14
Bra dokumentär, men jag blev inte helt lyrisk. Kan höra samman med spellängden och mitt usla ansiktsminne som gjorde att jag hade svårt att hålla isär huvudkaraktärernas olika berättelser och blandade ihop dem lite för ofta.

2015-09-18
Meget velgjort dokumentar. +4.
OlleSvensson
2015-02-24
Grymt bra
AlaRegularis
2015-02-02
Stark och gripande film som närgånget följer två unga spelare och deras familjer. Man lär känna personerna och bryr sig verkligen om deras öde. Rekommenderas även om man inte är något basket-fan.
2014-11-11
Närgången, spännande dokumentär som griper som en spelfilm, fast intrigen tar vändningar ingen manusförfattare hade kunnat hitta på. Det är hopp och inspiration, lycka och vemod, och det är drömmar som förverkligas och de som förblir drömmar. Sammantaget är "Hoop Dreams" en stark film som inte lämnar tittaren oberörd.
Raimo_1985
2014-04-23
Mycket intressant (men väldigt lång dokumentär) om en sida av USA vi inte ofta får se någonting av.
#54
2014-01-06
Intressant, om något som inte intresserar mig.
kakbakarn
2013-12-02
Filmen transcenderar med lätthet dokumentärgenren och känns istället som en sömlös kombination av hjärtskärande drama, nagelbitande thriller och insiktsfull socialrealism. Nära femman.
Dutch
2013-10-08
Riktigt bra. Får med en massa om föräldrarskap, skolsystemet, fattigdom och samhället på denna tid.
Genstruktur
2013-07-16
Gediget arbete och det känns som det varken läggs till, eller dras ifrån något från personernas liv. Dock tycker jag den är något seg och jag finner inte det sportsliga så intressant, förutom från ett sociologiskt perspektiv. Kanske har det att göra med att jag inte är intresserad av basket.