3.5

Hornblower: The Frogs and the Lobsters

Hornblower ska sätta iland Lord Moncoutant på fransk mark i syfte att hjälpa engelsmännen. Den franske godsägaren har dock egna skumma planer och hans vapen är en giljotin.

Originaltitel Hornblower: The Frogs and the Lobsters
Regissör Andrew Grieve
Manus Chris Ould
Genre Krig, Drama, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Ioan Gruffudd, Robert Lindsay, Antony Sher, Samuel West, Peter Vaughan, Jean Badin, Jamie Bamber, Paul Copley, Jonathan Coy, Sean Gilder, Ian Lindsay, Colin MacLachlan, Simon Sherlock, Estelle Skornik

martineden
2014-02-03
[rek. 3] Jag instämmer med den i detta kommentatorsfält som påpekade att det, i denna del, åks alldeles för lite båt! :-) Även om denna del, som de övriga jag hittills sett, håller mycket hög kvalitet så måste jag erkänna att delen känns ganska statisk. Jag kan förstå funktionen i denna del i helheten, men som enskild film utgör den ett stiltje. Mycket fint skådespel, även om jag tycker att försöket till kärlekshistoria inte alls passar utan känns hafsigt och inte på sin plats. Bra dock! 3+
TheHerminator
2011-08-28
Seriöst alltså, de åker ALLDELES för lite båt i den här delen. Det blir bannemig ingen fyra denna gång.
Afflicter
2010-08-04
Igen dyker Indomitable upp lite väl lägligt och fransmännen byter till engelska lite väl kvickt. Som vanligt är åtminstone Robert Lindsay makalöst bra i rollen som kapten Pellew.
KillerPutte
2010-02-10
(rek.3) Jag har märkt att det betyder mycket vilket humör man är på när man ser Hornblower, eller mer precist om man är på humör för brittiskt hederligt äventyr. Igår kväll var en sådan afton, och jag njöt av Hornblowers heder och lojalitet och hans mustiga formuleringar. Dock kan jag tycka mig se en upprepning i varje avsnitt; då han alltid skall ha en antagonist som i slutändan dör på ett uppseendeväckande sätt. Och denna krystade och schablonartade kärlekshistoria i filmen är fruktansvärd att beskåda...fyran kanske inte är så säker ändå. Får bli en svag sådan, mycket svag.
danneman84
2010-01-23
Hornblower är alltid trevligt, både som läsning och som film. Denna film är dock en av de svagaste i serien, det är framför allt i manuset/storyn som jag tycker det brister. Men en stabil trea.
Kurganen
2009-11-13
Det ska sägas att serien som helhet är en 4:a men filmerna var för sig är stabila 3:or. Det är schyssta äventyr till sjöss, bra skådespeleri och bra dialog. Tyvärr är det ibland lite för mycket matiné men som sagt, grymt underhållande.
Ola_Schubert
2009-10-04
Nä, inte mycket salta vindar här. Duger som ströunderhållning. Dock lite historiskt intressant om händelsen, mot förmodan, verkligen inträffat. En svag trea i betyg.
amam
2009-09-11
Ja, den löjliga kärlekshistorien är ivägen. Men annars så är det en av de bättre Hornblower filmerna.
fiah
2009-06-30
lite irriterad på att de försökt få med kärlek.. det bara stör
MrsSmiths
2009-05-17
Som sagt: Varför kvinnan? Hornblower är ju gay!