3.3

Horse

En engelsk aristokrat fångas av indianer, lever tillsammans med dem och blir till sist deras ledare. Ett drama som ovanligt nog ställer sig på indianernas sida.

Originaltitel A Man Called Horse
Regissör Elliot Silverstein
Manus Jack DeWitt, Dorothy M Johnson
Genre Western, Äventyr, Drama, 70-tal
Skådespelare Richard Harris, Judith Anderson, Jean Gascon, Manu Tupou, Lina Marín

2019-08-04
En sån där western man alltid känt till pga en speciell scen, men aldrig bemödat sig med att se. Men nu var det dags. Harris är klart bra, men jag fastnar aldrig för storyn som jag mest tycker var jobbig. Ett trivialt bekymmer jag hade med Horse var all dialog mellan indianerna som aldrig översattes. Naturligtvis var det i sin ordning, men jag tror tittaren vunnit på att åtm få en glimt om hur de resonerade.
RustyFilm
2016-12-09
Konvolutet beskriver filmens ambition att realistiskt återge indianernas liv tidigt 1800-tal, och att autentiskt återge kläder och redskap. Låter kul och intressant. När sen den vite intelligente och kraftfulle hjälten placeras in mot denna bakgrund spricker väl realismen en hel del. Den vite mannen avancerar snabbt från häst till hövding. Trots allt, det här hävdar sig bra i sin genre. Klart sevärt.
tvamvarg
2016-11-22
Funkar inte för mig.
Zebulonm
2015-07-31
Ingen av de bättre westernfilmerna. Klart överskattad..
Berniey
2013-01-17
Sevärd film dock lite för långsam kan tyckas!
MindAtPlay
2012-09-11
Har inte sett denna men fan vad trött man är på att det alltid måste vara en vit man eller kvinna som lever med indianerna i handlingen. Hur länge levde idén kvar om att indianerna inte var mänskliga nog och därför inte intressanta nog att göra film om i sig, eller den lever väl fortfarande inte kvar? Hur kan en av tidernas mest intressanta kulturer (jag vet att det inte hndlar om en kultur men ni förstår) inte ha genererat en enda rättvis och bra film. Fortfarande för tabu i det amerkanska samhället att faktiskt visa på att urinvånarna i Amerika faktiskt hade en enormt intressant historia innan européerna landade. Två filmer väntar jag på, en genuint bra film om indianer och en genuint bra film om vikingar.
CHNE
2012-04-15
Filmen var alldeles för "ren" för vacker, om den vart mer skitig så skulle den vart bättre.

2010-03-16
Visst är det en Western med ett intressant perspektiv, dvs indianernas, men det hjälps inte när det finns några improviserade indianer för mkt samtidigt som skådespeleriet från många håll känns en aning svajigt. Men helt sevärd, inte minst för de glimtar av bröst som det stundtals bjuds på.
Astrojacob
2010-01-10
Ovanligt välgjort drama med indianernas riktiga ritualer i centrum. Förtjänar en femma för det seriösa budskapet men även för den suveräne "Dumbledore" Richars Harris 100-procentiga insats. Inget fejkat CGI 1970. Få filmer speglar indianerna på ett rättvist sätt. Denna är en, "Windwalker" en annan. Oförtjänt lågt betyg för denna starka upplevelse. Kanske är jag som är berörd?
Kurganen
2008-10-27
En spännande och obehaglig film. Annorlunda också i den bemärkelsen att indianerna inte bara utmålas som våldsamma vildar med osläckbar blodstörst utan också som människor. Innehåller en hel del obehagliga scener. Upphängingsscenen är klassisk.