3.3

Horse

En engelsk aristokrat fångas av indianer, lever tillsammans med dem och blir till sist deras ledare. Ett drama som ovanligt nog ställer sig på indianernas sida.

Originaltitel A Man Called Horse
Regissör Elliot Silverstein
Manus Jack DeWitt, Dorothy M Johnson
Genre Western, Äventyr, Drama, 70-tal
Skådespelare Richard Harris, Judith Anderson, Jean Gascon, Manu Tupou, Lina Marín

deppen
2008-07-10
Jag vill jag vill tycka bättre om denna film. Men det går inte, såg den när jag var liten trots de grymma ritualscenerna.Konstigt att jag fick se den men mamma gillade indianer och jag gör det också. Det är väl därför jag vill tycka att den är bättre än vad den i själva verket är. Jag får inte någon relation till någon av karaktärerna i filmen, vilket är en av de viktigaste saker i en film för mig. Handlingen är inte mycket att hänga i julgranen heller. Farligt nära en 2a, men något säger mig att den trots allt förtjänar en 3a med ett stort -
yangbo
2007-09-08
en klart bra film, mycket bättre än väntat, positivt överraskad!
Sankt
2007-07-02
Mycket bra västern. Den ger en, tror jag, hyfsad bild av indianer som människor. Ofta framställs de i västernfilmer, enbart, som ociviliserade vildar. En av Harris bästa roller. Emellanåt riktigt spännade.
Moj
2007-02-26
Body suspension-scenen regerar än idag :)
benoit
2007-02-18
Var ett tag sedan jag såg denna pärla, så därför sänker jag betyget till en trea då jag antagligen skulle tycka annorlunda idag.
2007-01-17
En snygg och välgjord film. Som vanligt när det handlar om filmer i vilka den vite mannen lever bland "vildar" så vilar det en unken rasistisk lukt över filmen, men i Horse är den så pass svag att den faktiskt går att bortse från. Däremot är det synd att filmskaparna inte tog steget fullt ut vid gestaltningen av indianerna. Trots att filmen känns anmärkningsvärt realistisk, så är det tydligen ändå tvunget att i vissa scener få indianerna att agera som om de vore efterblivna, för att i andra scener agera efter rent västerländskt manér. Det senare "kröns" av Judith Andersons filmstjärneutseende mitt bland alla "primitiva vildar". Men trots detta så förtjänar Horse med råge den klassikerstämpel den fått. Detta är definitivt en så kallad måste-film.
Frantic
2006-12-10
Då har jag sett den igen. Filmen håller klass, betyget sänks dock ett snäpp. Fotot var stundtals riktigt bra men skådespelarna håller inte riktigt hela vägen. Filmen blir även lite ryckig eftersom Elliot Silverstein väljer att lägga ner mycket tid på scener som inte behöver all den uppmärksamhet samtidigt som när han anpassar sig och går över till indianernas sida går för fort. Hade han lagt ner mer tid här hade man fått mer kännsla för indianerna. Nu blir det som "jep" skriver nedan (Man lär aldrig känna indianerna. Har de känslor och personlighet?)
Frantic
2006-12-06
Såg den för ca 20 år sedan och tyckte den var kung, såg den om och om igen. Har nu beställt efter den. Hoppas den håller samma klass.
jimmyringo
2006-11-04
Lite speciell och egen film. Jag hade velat se lite mera spänning, fast Harris var mycket bra.
Snabel-A
2006-10-12
Såg denna på Bio för länge sedan. Den tillhör en av mina favoriter.