2.4

12 Strong

Under de svåra dagarna efter 9/11 utses en amerikansk special force-trupp - ?Gröna baskrarna? - ledd av kapten Mitch Nelson, till att vara den första amerikanska truppen som skickas till Afghanistan på ett extremt farligt uppdrag. På plats i de otillgängliga bergen måste de övertyga den norra alliansens krigsherre, general Dostum, att gå samman med dem för att bekämpa den gemensamma motståndaren: talibanerna och deras al Qaida-allierade.

Originaltitel 12 Strong
Alternativ titel 12 Strong - The Declassified True Story of the Horse Soldiers
Regissör Nicolai Fuglsig
Manus Peter Craig, Ted Tally
Genre Drama, Action, Krig, 2010-tal
Skådespelare Chris Hemsworth, Michael Shannon, Michael Peña, Navid Negahban, Trevante Rhodes, Geoff Stults, Thad Luckinbill, Austin Hébert, Austin Stowell, Ben O'Toole, Kenneth Miller, Kenny Sheard, Jack Kesy, Rob Riggle, William Fichtner, Arshia Mandavi, Elsa Pataky

Rele
2022-01-31
En spännande krigsfilm. Flera duktiga skådespelare och mycket strider. Innehållet annars tunt, men jag ger en trea ändå.
vonadel
2020-07-22
Ännu en film jag såg för att den skulle tas bort från Netflix. Börjar undra om det är rätt strategi. Borde kanske se en film jag verkligen vill se istället. Denna gav mig verkligen inte mycket alltså. Jag vill att filmer ska beröra. Noll av den varan här.. 4/10
Philips
2019-12-19
Scenen där afghan-ledaren talar med Taliban-ledaren via en walkie-talkie är riktigt rolig.
Christofer
2019-04-19
Långt ifrån så dålig som jag hade väntat mig. Betydligt mer välgjord överlag och med en del bra filmade scener faktiskt. Klart godkänd action, även om det förstås blir macho-klyschigt så det skriker om det.
2019-01-20
Thor åker och krigar i Afghanistan. Trots att iaf jag sedan länge tröttnat på såna här filmer är den åtm välgjord - iallafall om man vill ha en actionfylld krigsfilm.
Sir_Lord
2019-01-18
Redig usapropagande. Gör sig okej för stunden om man vill se massa pang pang
2018-12-29
Jag är så jävla trött på amerikanska macho soldater och den destruktiva manliga gemenskapen som hyllas i sådana här filmer. Usch fy och blä.
Robkiller
2018-10-15
Ren amerikanpropaganda... en massa skjutande i Afganistan.. slut... fanns inte mycket vettigt att se här.
Adoniram
2018-08-08
12 amerikanska soldater mot 15 000 talibaner, hur ska det sluta? Om du inte kan gissa så se för all del filmen om du inte har något bättre för dig. Behöver inte vara mycket bättre.
Djason
2018-06-03
Välgjord men den amerikanska propagandan kan göra en lätt illamående, men bortser man från det är det en bra film som fungerar i 120 min. Bra skådisar.