2.6

Hospitalet

En ung arbetssökande psykolog besöker fyra galningar på hospitalet han söker jobb hos och får höra fyra gastkramade historier...

Originaltitel Asylum
Alternativ titel House of Crazies
Regissör Roy Ward Baker
Manus Robert Bloch
Genre 70-tal, Skräck, Science Fiction
Skådespelare Peter Cushing, Britt Ekland, Herbert Lom, Patrick Magee, Barry Morse, Barbara Parkins, Robert Powell, Charlotte Rampling, Geoffrey Bayldon, James Villiers, Megs Jenkins, Richard Todd, Sylvia Syms, Ann Firbank, John Franklyn-Robbins
Filmnummer 22040

haajen
2017-01-22
Inte direkt bra men ändå underhållande och charmig, kul med så många kända ansikten. Cushing är som väntat outstanding.
Solidus
2016-10-02
Bra utgångspunkt med att låta en doktor få höra olika historier över hur patienterna hamnade på mentalsjukhuset. Tyvärr är historierna bleka och, ursäkt mig martin eden, löjliga. En högre budget hade hjälp filmen lite framåt, men som det är nu dras filmen ner av ett dåligt manus och begränsad tillgång till både pengar och teknik. Godkänt.
martineden
2016-06-24
[rek. 2] Efter att ha sett denna blir jag lite förvirrad över den extremt delade värderingen av den. Jag gillar den skarpt och imponeras både av regi, manus och skådespel som jag tycker håller en förträffligt hög klass: Cushing och Rampling är alldeles särskilt lysande i sina roller! Blochs berättelser är intressanta och fungerar väl i det korta formatet som jag tycker vävs samman ypperligt av ramberättelsen. Jag är imponerad! Mycket bra!!! 4.
Merwinna
2016-01-31
Alldeles för enkla och dumma historier, ramhandlingen kändes också konstruerad och värdelös. Bra skådespelare, men de var bortkastade här.
Grillo
2015-11-01
Antagligen den sämsta av Amicus antologier som jag har sett. Egentligen var det väl bara den tredje historien det fanns något intresse i eftersom det var den enda som kändes hyfsat trovärdig i den här lite mer down to earth-antologin (och att en ung Charlotte Rampling var rätt trevlig att titta på...). De andra två kändes mest konstiga och halvhjärtade. Cushings rollfigur kändes helt bortslösad tyvärr. Godkänt blir det åtminstone.
100tonvalspäck
2013-03-08
Mysskräck i min smak. Historien med dockorna var väl att ta i men annars fullt godkänd.
johnaleks
2012-02-04
det här var ju jättekonstigt, och inte bara i negativ mening...
craptastic
2011-12-15
Småvek ibland men charmig och cool till max! Gillar man dylika filmer med små kortisar i sig lär man inte bli besviken över denna. Jag borde kolla mer Roy Ward Baker, det blir lixom inte av. Men nu fick jag en push! MEr Baker, mer Amicus!
EmitFlesti
2011-06-06
"Rest in Pieces". Korthistorierna håller för ojämn nivå för att uppnå ett högre betyg. Brittiskt fånig ibland, brittiskt charmig ibland. Underbar upplösning.
Kurganen
2010-09-15
Amicus små episodfilmer med ramberättelse hör till mina absoluta favoriter. Det är små godbitar av filmisk särart och brittisk ton som tilltalar mig. En god upptakt spolieras dock av halvhjärtade kortfilmer. Det lyfter aldrig utan känns som ganska oinspirerat. Herbert Lom är bra och Peter Cushings insats är majestätiskt monumental, som väntat. I övrigt är det bara en film som nätt och jämnt når omdömet trivsam.