3.6

Hotel Mumbai

En skildring av terrorattackerna i Bombay 2008 som fokuserar på attackernas offer och överlevare.

Originaltitel Hotel Mumbai
Regissör Anthony Maras
Manus John Collee, Anthony Maras
Genre Drama, Thriller, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Armie Hammer, Dev Patel, Nazanin Boniadi, Tilda Cobham-Hervey, Anupam Kher, Jason Isaacs, Sachin Joab, Suhail Nayyar, Natasha Liu Bordizzo, Angus McLaren, Amandeep Singh, Alex Pinder, Vipin Sharma, Gaurav Paswala, Carmen Duncan, Nagesh Bhonsle

Murvel48
2020-08-05
En film som är bra på alla sätt!
Albion
2020-04-30
Till att börja med, en väldigt stark film. I vanliga fall kan jag känna att en film som handlar om berättelse från terrordåd med verklighetsbakgrund lätt kan bli en uppvisning med en viss typ av estetiskt våld eller "underhållningsvåld". I denna film blir det nästan för mycket åt det andra hållet. Man känner verkligen att man själv är på plats och upplever denna fasa inifrån. Man är fast i ett mörker och de autentiska avrättningarna kommer lite väl nära inpå, det känns till och med osmakligt om ni förstår vad jag menar. Men med det sagt så är filmen galet bra och man dras verkligen med i händelseförloppet. Ett par riktiga hjältar finns också med som krydda och fina bilder från Mumbais stadsvimmel ger också pluspoäng. Det är sällan terrorismen skildras på ett så här närgånget starkt sätt och det är omöjligt att inte bli berörd helt enkelt. Filmen belönas med en stark 4;a, och hade det råa våldet dämpats något så hade jag nog petat dit 5;an också även om det hade inneburit ett avsteg från att visa verklighetens fasa, men man orkar inte se verkligheten på nära håll alla gånger. 4+
labi
2019-08-07
Satt på ett flyg mellan L A och London och zappade mellan filmerna. Ingen fångade mig riktigt och målet var att hålla mig vaken för att motverka jetlag. Chansade tillslut på detta gastkramande drama och satt sedan på helspänn genom hela filmen. Oerhört driv och en extra dimension att det faktiskt har hänt på riktigt. Sedan kan man undra om filmindustrin inte har någon annan indisk filmhjälte att fronta än ständigt denne Dev Patel?
PeterTheW
2019-06-19
Det är stadigt och nervigt. Möjligen tycker jag det är synd att man sparat in på exteriörer, man får aldrig riktigt känslan av precis HUR stort hotellet egentligen är och manuset hade nog behövt ses över lite, främst den "coola" Isaascs-ryssen. Men jag gillade det ändå skarpt. Stark trea!
Engravadlax
2019-06-09
Har bara småsaker att klaga på egentligen, som någon enstaka mindre bra statist, inte helt övertygande CG eller en smärre miss i manus. Överlag rätt stadig film.
Merwinna
2019-04-29
Nej, det här var inte bra. Dels var det för lågbudget för att skildra en sådan här händelse. Man fick bara se rummen och korridorerna på hotellet, inga exteriörer, inget utanför överhuvudtaget utom på TV-nyheterna som personerna i filmen tittar på. Och dels var filmen för långsam, och det var för mycket filosofiska resonemang och väldigt utdragna scener i "alternativa" vinklar som skulle visa personernas känslouttryck... Nä. Längtade faktiskt efter en Hollywoodversion av händelsen i stället, och det är inget jag brukar säga! Blev dock lite spännande bitvis, och några fina, starka scener var det också - men som sagt: överlag för utdraget och långsamt.