3.5

Hotel Mumbai

En skildring av terrorattackerna i Bombay 2008 som fokuserar på attackernas offer och överlevare.

Originaltitel Hotel Mumbai
Regissör Anthony Maras
Manus John Collee, Anthony Maras
Genre Thriller, Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Armie Hammer, Dev Patel, Nazanin Boniadi, Tilda Cobham-Hervey, Anupam Kher, Jason Isaacs, Sachin Joab, Suhail Nayyar, Natasha Liu Bordizzo, Angus McLaren, Amandeep Singh, Alex Pinder, Vipin Sharma, Gaurav Paswala, Carmen Duncan, Nagesh Bhonsle

labi
2019-08-07
Satt på ett flyg mellan L A och London och zappade mellan filmerna. Ingen fångade mig riktigt och målet var att hålla mig vaken för att motverka jetlag. Chansade tillslut på detta gastkramande drama och satt sedan på helspänn genom hela filmen. Oerhört driv och en extra dimension att det faktiskt har hänt på riktigt. Sedan kan man undra om filmindustrin inte har någon annan indisk filmhjälte att fronta än ständigt denne Dev Patel?
Jaganatha
2019-06-28
Jason Isaacs ryss känns lite karikerad, men annars är skildringen av detta spektakulära, jihadistiska terrordåd i Bombay 2008 omskakande och förmodligen inte alltför långt ifrån det verkliga skeendet. Slutet är dock lite väl sockrigt för min smak, men framför allt fungerar interaktionen mellan terroristerna på punjabi vilka för en gångs skull inte framstår som fullständigt obegripliga monster, även om det de gör naturligtvis är monstruöst.
PeterTheW
2019-06-19
Det är stadigt och nervigt. Möjligen tycker jag det är synd att man sparat in på exteriörer, man får aldrig riktigt känslan av precis HUR stort hotellet egentligen är och manuset hade nog behövt ses över lite, främst den "coola" Isaascs-ryssen. Men jag gillade det ändå skarpt. Stark trea!
Engravadlax
2019-06-09
Har bara småsaker att klaga på egentligen, som någon enstaka mindre bra statist, inte helt övertygande CG eller en smärre miss i manus. Överlag rätt stadig film.
Merwinna
2019-04-29
Nej, det här var inte bra. Dels var det för lågbudget för att skildra en sådan här händelse. Man fick bara se rummen och korridorerna på hotellet, inga exteriörer, inget utanför överhuvudtaget utom på TV-nyheterna som personerna i filmen tittar på. Och dels var filmen för långsam, och det var för mycket filosofiska resonemang och väldigt utdragna scener i "alternativa" vinklar som skulle visa personernas känslouttryck... Nä. Längtade faktiskt efter en Hollywoodversion av händelsen i stället, och det är inget jag brukar säga! Blev dock lite spännande bitvis, och några fina, starka scener var det också - men som sagt: överlag för utdraget och långsamt.