3.3

Hotet

En satellit kraschlandar i New Mexico. När den ska hämtas visar det sig att den medfört ett dödligt virus från rymden. En grupp vetenskapsmän samlas i ett underjordiskt laboratorium för att försöka ta fram ett vaccin.

Originaltitel The Andromeda Strain
Regissör Robert Wise
Manus Nelson Gidding
Genre Thriller, Science Fiction, Mysterium, 70-tal
Skådespelare David Wayne, Ramon Bieri, Paula Kelly, George Mitchell, Arthur Hill, James Olson, Kate Reid, Kermit Murdock

myslas
2019-07-17
Jävligt cool och snygg, borde vunnit Oscar för scenografi. Kanske något väl lång men den långsamma uppbyggnaden gör den bara mer spännande i takt med att man får nya ledtrådar även om jag kan förstå om vissa tycker att det inte händer någonting. Katastroffilmer från 70-talet är min grej och det här är en av mina favoriter, även om dialogen vid vissa tillfällen kan kännas något b-filmsaktig. Kan rekommendera Arrows nya bluray-utgåva som är toppen på alla sätt och vis.
AudreyHorne
2018-09-15
Ganska spännande, välspelat och skön scenografi. Samtidigt är den rätt trist och intetsägande dock.
2018-02-16
50-talsmossig sf bestående av hittepåvetenskapligt prat i en oändlighet. Då och då kommer det små smakfulla indikationer på att filmen kommer att lyfta, vilket den inte gör. (4/15)
wiberga
2016-11-02
Bra gjord och intressant, det enda dåliga var att dom fruktansvärda djurförsöken, sånt är inte okej. Förutom det var filmen rätt engagerande, däremot tappar den en del under sista kvarten. Det blir ett för snabbt avslut tycker jag. Men definitivt en fyra i betyg!
2016-08-10
Kanske en lite snäll fyra men jag är så jävla impad över hur modern och gedigen den känns överlag. Jag gillar hur fienden är relativt verklighetsrimlig och det bidrar till en realistisk spänning. Många små detaljer som säger så mycket också. Ju mer jag tänker på det desto mer välförtjänt är fyran.
LucaCanali
2016-05-29
dystopisk, långsam och stämningsbyggande scifi-thriller från 70-talet med kultrykte. d.v.s precis så jag vill ha mina filmer men ändå blir jag inte riktigt lyrisk av det här.. bra hantverk och stilfullt är det men det blir lite för mycket av det vetenskapligt knastertorra för min smak, jag gillar första halvtimmen mest. betyg: bra (62/100)
Haroo
2016-01-24
Första halvan är snudd på en femma, sen tappar den beklagligt mycket sista halvtimman.. tyvärr.
Robkiller
2015-10-11
Tidig 70-tals sci-fi där det mesta utspelar sig i labbmiljö... tempot är tidstypiskt ruskigt långsamt och action samt spänning är helt frånvarande. Men den håller ändå intresset uppe och levererar som väntat ett politisk budskap för sin tid...
Hypostas
2015-09-30
Lite torr och seg sci fi, som inte riktigt fick mig engagerad till fullo.
ItalyErik
2015-09-08
Sjukt "nördig" och torr sci-fi från det goda 70-talet. En del scener, till ytan ganska händelselösa, håller på i flera, flera minuter. Det hade inte funkat i dagens Youtube-anpassade filmer där klippen ska ske inom några sekunder, men det funkar fint här. Musiken är utmärkt och stilistisk sticker filmen ut med flera innovativa scener, bland annat häftigt användning av split screen-effekter. Bra!