2.8

House of Gucci

När Patrizia Reggiani, en outsider från en enkel bakgrund, gifter in sig i familjen Gucci får hennes otyglade ambition familjen att splittras. Det utlöser en hänsynslös spiral av svek, dekadens, hämnd och i slutändan - mord.

Originaltitel House of Gucci
Regissör Ridley Scott
Manus Becky Johnston, Roberto Bentivegna
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Lady Gaga, Adam Driver, Al Pacino, Jeremy Irons, Jared Leto, Jack Huston, Salma Hayek, Alexia Murray, Vincent Riotta, Gaetano Bruno, Camille Cottin, Youssef Kerkour, Reeve Carney, Florence Andrews, Mehdi Nebbou, Miloud Mourad Benamara, Andrea Piedimonte Bodini, Vincenzo Tanassi

Albion
2024-02-18
Intressant grundberättelse och den är väl värd att filmatiseras. Resultatet blir lite blandat. Det känns som att man betraktar det hela utifrån utan komma dem nära och man vill inte placera något sympatikapital någonstans. Nja, som sagt lite blandade känslor så här efteråt. Betyget får bli en 3;a
2024-02-11
Även om man inte, som jag, är ett dugg intresserad av Gucci, är filmen helt okej. Vissa människor framställs nästan som karikatyrer, men Paolo som det värsta exemplet. Men det är kanske så de var? Scotts regi är som alltid bra.
mammene
2024-01-27
Märkligt och intressant hur samma scen kan framkalla så olika syn på huvudfiguren Maurizio Gucci. I filmens början var han ett blankt blad för mig, efter att sett filmen visste jag mer, skickligt gjort. Välgjort om familjen Guccis alla intriger och det verkar ha förankring i verkligheten. Många bra skådespelare och den kändes absolut inte för lång, lite gudfadervibbar hade den allt.
Dream
2024-01-21
"Jaha! Var det här allt?" kände jag och nog dem flesta med tanke på bara 6.6 på IMDB efter den här upplevelsen. Snyggt, men sen samtidigt väldigt billigt där Lady Gaga försökte göra allt för att vinna en (Oscar för bästa kvinnliga roll,) men dessvärre syns det för tydligt och så enkelt är det inte. Al Pacino är bäst då han gör lite av sin klassiska gamla Gudfadern tolkning och det passar även här, sen resten av filmen är okej, men dock var förväntningarna högre.
Starkbröl
2023-09-28
Att folk pratar engelska med fejkad italiensk accent är så töntigt att man stönar och det är riktigt störande genom hela filmen, speciellt när Leto gör det eftersom han redan balanserar på gränsen med sin tolkning av rollen. Gaga är överraskande nog en extremt duktig skådespelerska men även en hel del andra gör bra ifrån sig. Intressant film som håller min uppmärksamhet uppe hela tiden -- dock är den otroligt lång för en biopic av denna typ vilket nog stör många.
Unikum
2023-07-01
Långtråkig "rise and fall" biografi som har gjorts otaliga gånger förr. Visuellt snygg och trevliga miljöer men inte så mycket mer än så. Jared Letos rolltolkning är så extremt överdriven att det blir både bisarrt och komiskt, det känns inte som att han är med i samma film som övriga. Riktig buskisnivå men det är ändå roligare än det andra. Hade det varit en bättre film så hade han kunnat förstöra den ganska rejält men nu är det skitsamma.
PeterTheW
2022-09-03
Lång, men aldrig tråkig även om intrigen kanske inte är överdrivet intressant. Det som lyfter filmen är alla duktiga skådisar - Jared Leto är underhållande i varenda scen även om det blir lite buskisvarning över hans karaktär. Kan vara något av det bästa Scott regisserat på flera år.
Robkiller
2022-06-12
Rätt seg och aldrig särskilt intressant.
pelikan
2022-04-03
Lady Gaga imponerade som skådespelare! Övriga var också bra, men henne hade jag inte förväntat mig det av.
BarryHero
2022-03-15
Mer underhållande än jag hade väntat mig, och filmen känns kortare än dess speltid pga de fascinerande karaktärerna och den intressanta historien. Gaga, Driver, och Pacino briljerar i sina roller, medan Jared Leto är svår att känna igen i en rollfigur som är rolig men nästan känns hämtad från en annan film. Viss kritik ska filmens otydlighet ha, den hoppar både i tid och rum utan att man riktigt ges en chans att förstå det. Plötsligt är året 1996, och man vet inte om de befinner sig i New York eller Milano eller någon annanstans. Hur som helst är det helt klart en underhållande film om ett familjeöde jag inte var bekant med sen tidigare.