3.4

Howards End

Systrarna Margaret och Helen Schlegel blir bekanta med den välbärgade familjen Wilcox. Mellan Margaret och Ruth Wilcox växer en stark vänskap fram och Ruth testamenterar släkten Wilcox stolthet, huset Howards End, till Margaret. När Ruth avlider vägras Margaret Howards End då familjen Wilcox bedömer testamentet ogiltigt.

Baserad på romanen Howards End av E. M. Forster från år 1910.

Originaltitel Howards End
Regissör James Ivory
Manus Ruth Prawer Jhabvala
Genre Romantik, Drama, 90-tal
Skådespelare Emma Thompson, Helena Bonham Carter, Anthony Hopkins, Samuel West, James Wilby, Jemma Redgrave, Adrian Ross Magenty, Vanessa Redgrave, Susie Lindeman, Nicola Duffett, Joseph Bennett, Prunella Scales, Jo Kendall, Atalanta White, Mark Payton

2017-10-26
Tonti
2017-10-10
Om anglofilerna nödvändigtvis ska göra kostymfilmer så får de gärna vara såhär. Stilig och full med tillräckligt intressangta bekantskaper. Bra tidskänsla, i och med att den inte är så överdriven.
2015-01-05
Det är en lite underlig känsla när man inser att man har sett en film som lyckas på så väldigt många sätt men samtidigt är en besvikelse. Förklaringen till denna underliga känsla ligger i alltför höga förväntningar som inte uppnåtts. Scenografi, kostym, foto, tidsanda och skådespelare som bl.a. Emma Thompson, Anthony Hopkins och Helena Bonham Carter är allt av högsta kvalitè. Istället är det manuset som inte engagerar och förlorar mitt intresse och till slut gör mig besviken. 3+
KlaraSofia
2012-07-25
För mycket prat, för mycket dialog, men ändå en film av hög kvalitet. Bra skådespelarinsatser och sköna miljöer.
NtoNW
2012-07-04
Den är liksom som den är och liksom som den borde vara. Men ganska tråkig och förutsägbar. Jag gillade fotot och Emma Thompson. Alla andra spelade över.
Paramis
2012-05-12
Tyvärr rätt trist kostymfilm som inte griper tag i en förrän i slutet och då känns det redan för sent. Dessutom så var klippningen konstig och vissa av skådisarna osympatiska. Fast Emma Thompson lös upp hela filmen !
Lurtz
2012-01-18
Känns som om den är gjord tidigare än 92. Egentligen skickligt gjord, utmärkt foto, skådespeleri osv men den greppa aldrig riktigt tag i mig. Tror nog det beror på den litterära förlagan, en bok som ja definitivt inte ska ge mig in på.
mazquara
2012-01-15
försökte se den här nån gång, men den var så vansinnigt tråkig så jag orkade inte se klart
TobiasRydén
2012-01-01
Oerhört snygg film; hög klass på scenografi, kostym och foto. Jag fann den inte direkt tråkig, men särskilt originell i sitt berättande är den ju inte.
PinguDreams
2011-11-07
Tror nästan inte mig själv - för jag älskar kostymfilmer och även många filmer som andra somnar av. Men Howards End lyckas med ett så tungt bottenbetyg av uttråkning som faktiskt inte ens kan vägas upp av vackra kläder och miljöer...