Hugo och Josefin

Josefin bor i en prästgård på landet. Hon har ingen lekkamrat. Hon bestämmer sig för att rymma, och hon träffar Hugo.

Originaltitel Hugo och Josefin
Regissör Kjell Grede
Manus Kjell Grede, Maria Gripe
Genre Drama, Komedi, Familjefilm, 60-tal
Skådespelare Fredrik Becklén, Marie Öhman, Beppe Wolgers, Inga Landgré, Helena Brodin, Karl Carlsson, Bellan Roos, Tord Stål (röst)

LillaBlåaMus
2019-05-07
Verkligheten genom Josefins ögon. Mycket fint porträtt av en liten flicka – så ledsen, lycklig, levande. Liksom skildringen av förutsättningslös vänskap i en oförstörd, om än inte sorglös, värld.
2017-11-01
Film för små prettobarn. Den ger en mycket att fundera över, som till exempel när på året den utspelar sig. Skolstart, vårblommor och sjungande grönsångare är en märklig kombination. (4/15)
2017-09-21
Fin film och tänkvärd...
Memmem
2017-01-07
Poetisk barndomsskildring från barnets sida! Denna film fick ett mycket positivt mottagande i såväl Sverige som utlandet. Bland annat uppskattade recensenterna dess försök att lyfta barnfilmen konstnärligt och att skildringen ses ur barnets synvinkel. Filmen handlar mest om den ensamma flickan Jenny, som kallar sig Josefin. Hennes föräldrar, ett prästpar, har inte så mycket tid med henne, så för att få dagarna att gå fantiserar hon mycket och hittar på berättelser som mamman inte orkar lyssna på. Hennes tillvaro förändras när mamman anställer en trädgårdsmästare med okänd bakgrund. Denne vänlige man ägnar en del tid åt flickan och visar henne bland annat naturens skönhet. En dag kommer en pojke i hennes ålder till trädgårdsmästaren och kallar honom "morbror". Det är Hugo, som bor ensam sedan hans pappa satts i fängelse för vapenvägran. Josefin och Hugo blir de bästa lekkamrater och utforskar naturen runt prästgården och grannskapet. Väl spelat av de bägge barnen, naturligt och med många känslor och nyanser. Fina naturskildringar och bilder från barnens nivå. Följsam musik. Stillsamt tempo, men inte för långsamt. Betyg: 3½+
AndreaFurberg
2017-01-06
Huuuuuuuuugo!
Gigi1943
2014-09-22
Varför händer det så lite, verkar mest som en turistfilm för hur det såg ut på landet i vår barndom. Såg den första gången för väldigt många år sen och det enda jag mindes av den var äggätandet och det var ju en kul scen. Beppe kommer inte till sin rätt och dessutom borde filmen heta Josefin och Hugo eftersom det mest handlade om henne. Men den var vacker och småtrevlig.
StureStenhög
2014-09-04
Trevligt med lite idyllisk svensk landsbygd, och visst har man lyckats ganska bra med att förmedla känslan av barndom. Men det är ändå en ganska underlig film, och allt känns lite för ostrukturerat och poänglöst för att jag fullt ut ska kunna gilla det här
mammene
2014-09-02
Charmig tid och miljö, och känslan av att livet ligger framför dem i både glädje och sorg. Tyvärr kändes inspelningen osammanhängande, men på något vis är det väl så barndomen känns.
okidoki
2014-08-24
Oj, oj, oj så segt tempo.
Virrpanna
2013-12-27
Seg film. Har någon svårt att sova är det bara att sätta igång denna och du somnar direkt!