Human Nature

Lila, som lider av extremt riklig kroppsbehåring pga av en hormonrubbning, har levt i skogen i hela sitt vuxna liv. På sin trettioårsdag bestämmer hon sig dock för att bege sig tillbaka till civilisationen, utrustad med en rakhyvel. Där träffar hon en vetenskapsman, Nathan, som är i färd med att lära möss bordskick och ljuv musik uppstår. Under en skogspromenad träffar de emellertid på en man som kommer att förändra deras liv. Han är en förvildad människa och Nathan ser sin chans att få pröva sina uppfostringsmetoder på människor.

Originaltitel Human Nature
Regissör Michel Gondry
Manus Charlie Kaufman
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Tim Robbins, Rhys Ifans, Patricia Arquette, Robert Forster, Rosie Perez, Miranda Otto, Mary Kay Place, Peter Dinklage, Hilary Duff, Toby Huss, Sy Richardson, David Warshofsky, Ken Magee

karlmats
2017-08-26
Jag gillar Kaufman och Gondry och den här filmen har tydliga inslag av båda men ändå biter det inte riktigt. Tyvärr känns den mer konstig än kul och även om den egentligen är allt annat än alldaglig så blir jag ändå lite rastlös och uttråkad. Tim Robbins är mest störig och jag gillar egentligen ingen av de fyra karaktärerna. Vad den säger om den mänskliga naturen? Ja inte speciellt mycket tyvärr även om nature vs nurture egentligen är en intressant frågeställning. Mest roligt var nog att Tyrion dök upp på ett litet hörn. En ganska stabil 2a.
2014-11-15
Det tar inte länge innan man förstår bara av att titta på filmen att manusförfattaren är Charlie Kauffman. Kauffman är, enligt mig, ett geni som manusförfattare på många sätt men här lyckas han inte så bra som han gjort tidigare och även senare. Detta är otroligt vrickat, galet och fascinerande men bra vore ett alltför generöst ord för denna film. 2+
BarryHero
2014-05-31
Det har ar Kaufmans klart svagaste film. Vissa intressanta element raddar den fran en etta men mest ar den bara konstig (och inte pa ett bra Kaufman-satt) och alldeles for flamsig.
Asmorod
2014-02-19
Amazing.
Ima_Tree
2013-11-27
Omisskännligt Kaufmanhantverk som tar upp människors sämre sidor och ambivalenta känslor. Och allt med en bisarr svart humor. Kaufmans orginalitet gör det hela sevärt, men det blir en smula flamsigt från och till.
AlbinWesley
2013-08-21
Vissa delar är som flera andra påpekat väldigt bra, medan andra närmare katastrof i sin buskis och trams och flams. Nånstans finns det ju nånting, som skiner igenom med jämna mellanrum. För att den är så bisarr och unik blir den rätt bra ändå.
lottes
2012-11-23
HasseåTage, kom jag nu på att det påminde mig om. För er som kommer ihåg eller har sett t ex Spader Madame.
lottes
2012-11-23
Inget mästerverk men om man är road av en buskisskruvad rulle med väldigt mycket naken Rhys Ifans och en nästan lika ofta naken Patricia Arquette så är det här ett tillfälle som inte får missas. Välgjorda effekter, t ex Lilas kroppsbehåring som ser riktigt naturlig ut. Sen var jag mest intresserad av "livet efter döden"-avsnitten men de tillförde inte så mycket. Rolig, annorlunda, ganska lättsam men med en dos samhällskritik. tycker också att Rhys Ifans gör ett bra jobb med sin väldi svåra roll!

2012-10-22
Charlie Kaufmans vridna världsbild och insikt i det mänskliga känns igen och uppskattas, men Human Nature är en mycket lättsam bagatell på hans resumé. Alternerar mellan slapstick, lite "svårare" humor och renodlat absurderi, och filmen flyger förbi i god takt utan att nödvändigtvis lämna lika gedigna spår efter sig som Eternal Sunshine of the Spotless Mind.
Ponsbach
2012-09-03
Hade rätt höga förväntningar. Filmen är ordentligt skruvad men fokus på berättelsen tappas bort. Efter en lysande inledning om krav och förväntningar från samhället så sker förvandling i filmens mitt del. Men under förvandlingen tappar berättandet fokus och filmen blir en ganska tunn historia. På slutet rättas berättandet upp något. Fotot och produktionen är också ganska platt, för att vara en film av Gondry.