3.6

Hunger

En odyssé inom vilken den minsta lilla gest blir en storslagen handling och där kroppen blir ens sista tillgång till protest. Filmen skildrar den hungerstrejkande IRA-mannen Bobby Sands sex sista veckor vid liv i ett brittiskt fängelse i början av 80-talet.

Originaltitel Hunger
Regissör Steve McQueen (III)
Manus Steve McQueen (III), Enda Walsh
Genre Biografi, Drama, 2000-tal
Skådespelare Michael Fassbender, Stuart Graham, Liam Cunningham, Liam McMahon, Liane Megaw, Brian Milligan, Karen Hassan, Lalor Roddy, Helena Bereen, Rory Mullen, Frank McCusker

Skapad 2019-11-09 av Miph
Steve McQueens debutfilm \"Hunger\" är helt enorm. Den handlar om den irländske republikanen Bobby Sands som hungerstrejkade i fängelse på åttiotalet. Michael Fassbender spelar Sands och ni har ...   Läs mer »

picklessmulan
Brutalt obehaglig.
2017-10-26
supermancover
2017-02-07
Extremt grov rent våldsmässigt. Jag fick faktiskt blunda i vissa scener för att jag tyckte det blev så extremt realistiskt och starkt. Otäckt.
vonadel
2016-02-03
Väldigt speciell film. Inte konventionell direkt, vilket förklarar de över lag höga betygen. Visst, det är mycket som är bra, men fastnar inte riktigt. Fassbender gör en riktigt bra prestation naturligtvis, men nah, räcker inte riktigt för mig. 5/10
Qhunden
2015-11-28
Fassbenders prestation och dialogen med prästen är magisk. Skildringen kring ideologi och övertygelse är otroligt intressant. En otroligt kraftfull film, om än rysligt deprimerande förstås.
CinemaStrange
2015-11-08
"This is why you called me here. You needed a sounding board, not a hundred percent sure of yourself. Been doubting yourself maybe." "Ay, we’re only human" "And I’ve made it clear for you there." Best part.
Snah
2015-09-26
Råkade visst bli en privat kommentar när jag betygsatte 2009-12-01: Mäktig! Första halvan som andra säger mkt, mkt bra. Fantastisk dialog i "prästscenen" också, snygg entagning. Sen tappar den något.
Ful_fisk
2015-07-15
Snyggt och välgjort på väldigt många sätt. Ställer mig dock inte bakom alla filmens val. Första halvan handlade ju främst om två snubbar som sedan bara försvann ur filmen helt och hållet. Varför då? Och sedan fick man inte direkt någon kontakt med någon av karaktärerna. Men på det stora hela en lyckad och kraftfull film som absolut är värd att se.
Muskelkungen
2015-05-30
Ja, vad skall man säga? Till att börja med: Äckelscenerna tilltalar mig inte. Den politiska verkligheten är på många sätt kontroversiell och filmen tar egentligen ingen ställning. Det är lätt att komma till slutsatsen att "båda sidor har rätt". Filmen som sådan är väldigt välgjord. Scenen där Bobby pratar med prästen i mitten av filmen är verkligen filmkonst på allra högsta nivå.